Strul med El-Back Summit X-Rs -07

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Tjo!

Kommer ev att byta till mig en Summit X-Rs då den är en sådan skoter jag vill ha, men objektet i fråga har problem med el backen.

Ibland fungerar den men ofta dör den bara. Ägaren av skotern säger sig inte veta vad som är felet.

Han har provat med en annan databox utan skillnad, även med avhakad rem så den inte "ligger på".

Motorn har nya kolvar så kompet ska vara okej!

Vad kan vara problemet? Maskinen verkar klockren i övrigt, så är sugen på ett byte, men är samtidigt rädd att detta inte går åtgärda!

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Om det är de problemet jag misstänker det är så är det otroligt vanligt och otroligt lättfixat :)

Om du gasar till just innan du trycker i elbacken, vad händer då? Typ säg tomgång 1600, VRUM upp till 2000 (bara en jättekort snudd på gasen, inge tokvarv), å när den är uppe i 2k så lägger du i backen, fungerar det då?

Isf är problemet bara att tomgången är för låg, att den inte "orkar" lägga i backen.. otroligt vanligt problem som fixas genom att dra upp tomgången 200 rpm :)

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Om det är de problemet jag misstänker det är så är det otroligt vanligt och otroligt lättfixat :)

Om du gasar till just innan du trycker i elbacken, vad händer då? Typ säg tomgång 1600, VRUM upp till 2000 (bara en jättekort snudd på gasen, inge tokvarv), å när den är uppe i 2k så lägger du i backen, fungerar det då?

Isf är problemet bara att tomgången är för låg, att den inte "orkar" lägga i backen.. otroligt vanligt problem som fixas genom att dra upp tomgången 200 rpm :)
Jag har ingen aning, har inte sett skotern utan bara pratat med säljaren. Säljaren är nog hyggligt kunnig så det vore lite märkligt om felet vore så enkelt! Men man kan ju naturligtvis hoppas att det är så enkelt!

Några andra ideér? Han sa att han trodde att knappen på styret var utbytt och misstänkte något kabelfel eller liknande. Men då borde den ju inte ens försöka lägga in backen!?

Reactions: Israelsson93

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
De lättaste kan ju bara be han testa det så kanske det fungerar :)

Du har rätt.. hade det varit kabelfel så hade det nog inte hänt något om han tryckt på knappen, dvs den hade inte ens försökt lägga i backen.. kabelfel kan vi nog utesluta OM det är så att den lägger i själva backen.

Då har jag två saker kvar som kan vara felet:

1. Låg tomgång som jag nämnde tidigare
2. Att den har för lågt komp så att den inte orkar vända motorn. OM du tar och tittar, ta för fasen med en kompmätare för din egen skull och kolla, trist om du kommer hem så har den 10kg på mag o 5 på pto sidan :/

Har någon annan nått förslag så mata på, klart pojken ska ha en Summit :D

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Ja, det "ska" ju vara bytt kolvar på den riktigt nyss, så det BÖR inte vara dåligt komp. Men självklart måste jag ta med en mätare!

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Jag har nu pratat med ägaren. Detta är dom grejer han testat med:

Dra upp tomgången
Prova med en annan databox
Komptesta, det sitter nya kolvar i den dessutom. Han erbjöd sig ta med en komptestare så vi kan prova på plats!
Provat mäta triggerspolarna så dom har samma ohm-tal.

Han säger att det verkar vara bytt knapp på styret, och tror att det kan vara något problem med den och/eller kablaget.

Tidigare fungerade det ibland, nu fungerar det sällan. Han säger att det är som att bara trycka på dödaren, den stannar men försöker inte vända. Och ibland när den stannat får man dra några drag innan den startar.

Så gott folk? Tips och förslag? :) Positivt iaf att det varken är Dåligt komp eller databoxen.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Hör efter om han har kollat reedventilerna så att de är rena och täta. Jag hjälpte en kille som inte fick i backen på sin Lynx sdi. och där var reedsen totalt nersaggade med remgummi och annat gegg. Och efter rengörning så funkade det kanon. Dock är detta problem mer vanligt på sdi eftersom de inte har något bränsle som passerar och tvättar reeden. Men det kan ju vara värt en koll,inte ovanligt med flisor som släppt från fiberbladen så de inte tätar bra.

R

RevMan

Hittade kopplingsshema till lynx 800R 2008 men jag förstår inte riktigt. Verkar som att båda triggerspolarna sitter ihop i kablaget.
Kabelfärger vit/brun stift1 går till stift 17på ECM
Vit/grön stift 2 går till stift 18
Vit/violett stift 3 går till 36
Vit/gul stift 4 går till 35.
Vet inte villken som är villken men om 35/36 är till backen och man byter plats på dessa kablar så kommer motorn bara dö när man trycker på knappen.

Med lite tur är det samma färger på Summit 2007

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Exc -> Det är nybytt till Boysen reeds på den så jag tror inte det är problemet! Tack ändå :)

RevMan-> Om det är grejat med knappen så kan ju kanske nåt vara vänt fel, men om det då stämmer att det fungerade förr så låter det ju lite skumt!

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Kanske är ett lite extremt förslag men... kanske veven är lite sne?
Men vad vet jag? jag har inte ens en skoter med elback så... men det var bara en tanke.