Straff för körning på förbudsområde?

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag har sökt och hittat en drös trådar i ämnet, dock tycker jag att det är lika många olika svar och utsvävningar som trådar.

Påföljd vid körning i förbudsområde eller annat ställe tex väg osv där man inte får köra?
Riskerar man körkortet?
Fasta bötesbelopp eller dagsböter?

Ge mig gärna länken till en vettig tråd...

//Eli

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Vet inte om någon har fått påföljd för detta än? Kommer ihåg att det var några som irra in i Norge förra året och blev tagen av tullen, och då blir det dyrt. ca 10.000 kr

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.326
1.143
113
Stora Blåsjön
Det lär väll vara fängelse eller åtminstone dödsstraff för detta med tanke på vilka resursen man lägger ner på att övervaka detta...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
I grund och botten skall det vara "Brott mot trafikförordningen" 1998:1276 http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Trafikboter/Trafikforordningen/ som gäller generellt , där finns fasta bötesbelopp för t ex 136 A fört terrängfordon på otillåten väg á 1000 kr och även några andra i 137-139 A, vidare även i pkt 120-124 finns några fas5ta belopp som polisen kan nyttja.
Dock är det nog sällan använt mer än i anslutning till påsk då de är på fjällferie........., den här tiden då de kunde visa sig och stävja det värsta ofogen håller de sig inne på de flesta ställen.

När det gäller rena förbudsområden är det en annan femma, Nationalpark o andra liknande förbudsområden går till dagsbot och på liknande sätt borde nog t ex körning inne i städer, stadsplanlagda områden osv bedömas men som sagt har ej heller hittat direkta exempel då det verkar vara sällan någon blir fast.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Numera har dom vart så listiga att dom lagt skoterförbud i Husåfjällen på baksidan Åreskutan, det tråkiga är med det är att jag kan inte åka från stugan och ut på leden utan att passera skoterförbudsområdet (jag måste åka över fjället ca 2km).

Får man dagsböter kan det bli ganska höga belopp att böta gissar jag då dom brukar ha en ganska hög lägstanivå på antalet, värst för mig skulle vara om man kan tappa lappen då jag har 7mil enkel till jobbet... :/

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag har egen erfarenhet, körde (en bra bit) utanför leden uppe i funäsdalsfjällen, det kom en naturbevakare och avslöjade oss. Vi stannade, och tur var väl det för han hade redan ringt helikoptern, som vi mötte en km från stället vi var... Hur som helst, vi lämnade leg och pratade lite med honom. Ett år senare ringde polisen i Östersund och frågade om jag erkände vilket jag gjorde. Påföljd: 1000 kr i böter. Lätt värt... :D

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Håller helt och hållet med Asker!!

Hur mycket av skattebetalarnas pengar pissas inte bort på att jaga nån stackare som genar nån km över ett fjäll!!!?

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Ibland när man ser hur vissa kör så förstår man att dom vill lägga fler förbud tex tänker jag på folk som kör där det är för lite snö.. . dock kan det vara ganska mycket snö men man kan fortfarande fräsa ett spår i backen med dagens långa maskiner om man inte tänker sig för.
Sedan kanske jag låter som en gringubbe... men dessa j**** slutburkar som folk ska sätta på sina åkdon, skrämmer både människor och djur på flera kilometers håll. Tänk om alla kunde visa respekt mot varandra och naturen så skulle vi inte behöva ett enda förbudsområde i hela Sverige.

Måste bara bifoga en bild på i mitt tycke skoteråkning när den är som bäst!, numera råder såklart skoterförbud :(