storm 750

icemaniac

Medlem
8 jan 2010
40
1
1
Har en 750 som inte velat gå rent och misstänt på vad jag misstänker är cylinder 2 då det stiftet är svart och blött. skruvat ner förgasare och blåst rent utan att se något smuts i den, verkar inte vara någon större skillnad på membranena efter heller och har skruvat isär soppa pumparna och mebranen där verkar också hela. så jag verkar få utesluta att den dränker stiftet ( förgasarna är bestyckade 350,360,390 lägst närmast variatorn, nån som vet orginal bestyckningen på dessa maskiner?)

mätt tändspolarna och kablar och hattar och verkar inte hitta någon differans där, och denna maskin har som jag fattar det, ett tändsystem som skickar gnista på alla stift 3 ggr per varv då de är serie kopplade, och eftersom jag har gnista på stiften och 2 verkar gå så kan jag bara utesluta dåligt komp i cylinder 2 eller spole på tändplatta ( för det måste väll vara nån typ av indikering som ger tid för tändning på varje cylinder eller?)

satt då och kollade efter kolvar men då jag är ny på dessa maskiner undrar jag om det går att få tag på snopro kolvar till denna maskin då den endast fanns 1 år eller ska jag ta mig i kragen o borra upp den? orginal eller smidda kolvar är ju så förbenat dyra :huh: det är ju trots allt en gammal maskin.

sen en snabb fråga till, finns det fler luftnipplar till kylsystemet än returen från topparna, pumpen och termostat huset och har det nån större betydelse om termostaten är bortplockad då maskinen tenderar att gå varm?(tänkte om man sabbar flödet på nått sätt)

tack på förhand.

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Hej.
Jag hade en 750 för en massa år sen som släkte ett stift hela tiden.
Det berode på att topp pakningen hade farit på en cyllinder och det var ett rent h-vete att få det bra igen ... slutade med att jag fick plana både cyllindrarna och topparna på den.
750:in har ju tyvär pakningar i topparna och inte som 800:an fick sen med 0-ringar.
Det finns original kimpex och snow pro kolvar till den.

icemaniac

Medlem
8 jan 2010
40
1
1
ska ta och komptesta den senare ikväll och då lär det visa om pakningen eller ringar är åt pipan. annars är det väll bara att fortsätta riva....

komptestet var inte så trevligt.. 9 kg. 6 kg. 8 kg

rev andra cylindern ikväll och det var ingen vacker syn, bottenpackningen har gått och kolven är bränd och bitar borta + att övre kolvringen var väck.. ren o skär röta att den inte skurit skulle jag säga.

inge större repor i cylindern men skulle behöva en omgång horning iaf.

nu till dilemmat, har tidigare bytt kolv i 3:dje cylindern och den har lite repor efter tidigare bravader, hornade den men var beredd på en effekt minskning då alla repor inte försvann (tog detta beslut då jag vart informerad om att det inte fanns överdimisions kolvar till 750:n av återförsäljaren..

ska jag fräsha upp cylinder 2 och leva med typ 9kg.9kg.8kg i komp eller borra upp alltihop till 800cc eller nåt?

hur mycket differans får det vara mellan alla cylindrar?
hur mycket kostar det ungefär att borra 3 cylindrar? (som jag fattat det så går 750 cylindrarna att borra till 800 cc iaf eller?)
om jag borrar dom, kan man köpa kolvar till storm 800cc bara eller skiljer det i slag längd osv mellan motorerna?
hur mycket mer jobb behövs senare för bra gång? måste kanaler tass upp? räcker det med att jag bestyckar upp förgasarna eller måste jag byta?
antager att det inte är nån hit att ha 2 orginal kolvar o skicka i en sno pro kolv så jag utgår från att jag åker på att byta alla 3 då det islutändan bara blir en 700 spänn dyrare + borning då.

all info på ämnet uppskattas

Last edited: