Stift och olja till RXL -91

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
Tjena!
Som nybliven skoterägare tänkte jag höra med er etablerade åkare/meckare vad jag skall använda för tändstift till min Polaris RXL -91? samt vad man ska köra med för olja i växellådan.
Tack
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Hej,
jag kör med nkg br9eya i min -92 och det verkar funka bra.
I växellådshuset kan du köra med i princip vilken olja som helst tex växellådsolja för bilar, eller vanlig motorolja.
Kör själv med quaker state racing bakaxelolja.
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Jan-04 kl 10:49 PM (CET)]Stiften har nog inte så stor betydelse, allt från B9ES upp till 250:- stift borde funka. Oljan ska vara en med låg viskositet dvs. den ska vara blaskig. Själv kör jag med original Polaris vxl-låds olja. Kostar ca 150 kr litern och en liter räcker till ett antal byten...
 

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
det här med oljan så tycker
jag att du ska ha ATF-Olja
detta har jag även i min
polaris.Ski-doo ha äve ATF-olja
i sina växellådor deta vett jag pga
att jag jobbat hos en ski-doo återförsäljare
En ATF-olja som inte kostar så mycke är
STATOILES olja TYPE-G kostar 66Kr hoppas denna information kommer till någon nytta

MVH Peo
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Tjena.

Jag har också en RXL -91 och kör på NGK BR9ES, funkar klockrent.

Oljan i växellådan är Polaris egen olja.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En tumregel när det gäller tändstift:
Följ i första hand vad som står i rekommendationstabellerna från kända tändstiftstillverkare. I andra hand, vad som står i instruktionsboken för skotern.
I tredje hand: Använd NGK B9ES om du har tändhattar med seriemotstånd för avstörning, BR9ES om tändhattarna inte har seriemotstånd.

Vad man använder för olja i kedjehuset spelar ingen större roll i praktiken. Huvudsaken är att det är rätt nivå och oljan är ren.
Man kan ta motorolja, växellådsolja, ATF eller vad man nu råkar ha stående på hyllan.
Den tunnflytande ATF-oljan läcker ut fortare än de andra om man har t ex dålig packbox vid drivaxeln.
Hypoidoljor (GL-5) ska man absolut inte använda om det finns delar av mässing i kedjehuset, de förstörs av svaveltillsatserna i sån olja.
En fördel med trögflytande oljor (vanlig växellådsolja) är att de fungerar bättre som korrosionsskydd när skotern står stilla än de andra. ATF och motorolja försvinner helt och hållet från ytor längre upp i kedjehuset när allt har stått stilla några månader, och sen kan det börja rosta där om det samlas kondens.