Stendöd Polaris SKS 2016

Cribba21

Aktiv medlem
13 apr 2016
60
2
8
Sandviken
Hej.

Som rubriken lyder så har jag problem med sambons SKS, den är stendöd.
Var upp till fjälls i helgen och skotern gick bra, lasta av och körde in den i garaget sen morgonen efter starta den som vanligt, skulle sedan kolla varför helljuset inte funka och det var kontakten som hade åkt ur så plocka av kåpor och koppla i kontakten, efter det startar den inte. Har gnista på båda stiften och testat en rad olika stift allt från beg. till helt nya. Stiften är även "blöta".
Elstarten är också helt död, inte de minsta intresse av att funka. (Fulladdat batteri)

Har testat koppla ur eftermonterad dödare om den var den som spöka men det var de inte heller. Full gas och dra har jag testat utan några framgångar.
Blir lite konfunderad om det kan vara något EL-FEL trots att jag har gnista då vissa påstår att jag kan utesluta EL relaterat och gnistan finns medans vissa påstår att det endock kan vara EL-FEL.
Var någon som nämnde att det kan vara fel på något relä som sitter till vänster om pyramiden men vet ej vad de är för relä så kan inte köpa något nytt heller.

Kan de vara så att den bara rent av är jävligt sur? Då jag bara starta den några sek innan jag slog av kanske de är orsaken då insprutningen skickar ut rätt mycket vid start som jag fattat de? Det blöta på stiften är också lite av de mörkare slaget så kanske skickat alldeles för mycket bränsle och fyllt hela systemet? Tacksam för tips.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
För att testa om det är något relä som inte funkar så kan du bara prova byta plats på de, tror du har 3st relän, 1st vid batteriet och 2st uppe vid pyramiden på vänster sida. Om det är något relä som dött (väldigt vanligt fel) så har jag nya bättre till en billig peng.
Antar att du menar att elstarten är helt död att inte startmotorn går...?
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
230
42
28
Ta lös stiften, vicka maskinen på sidan , under tankpanelen finner du kontakten till bränslepumpen, koppla ur den och kör/dra runt motorn, byt stift, montera tillbaka allt, håll sedan full gas när du startar den.
Ang. elstarten så kan du prova bygla på startrelät , fungerar elstarten då, så är relät trasigt.
Var noga med att alltid varmköra maskinen.