Sprutar olja ur avgasventil

Dengamlaosten

Medlem
2 feb 2019
12
1
3
27
Dalarna
Hejsan!

Jag har ett problem med min iq rr 09. Den sprutar ur sig olja ur en avgasventil och undrar om någon kanske veta vad det kan vara för fel, då jag inte är alltför kunnig. Ska iväg och åka nästa helg och undrar även om det kan vara farligt för motorn att köra med det här felet eller om det lär fixas direkt? Tack på förhand
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Du kan köra vidare med detta läckage no worry at all de enda som kan hända är att den inte lyfter avgasporten fullt ut vilket i sin tur innebär att den går lite sämre på högre varvtal. Motorn går bara fetare om den inte lyfter så de är rena rama hälsokost för motorn om du kör vidare :)
Fixtrix-----om du ser en reva eller annan skada i gummibälgen kan du laga den skadan med Liquisoil gummilim som du hittar på mekonomen eller närmsta mack ja även på vissa mataffärer. De är ett lim man i första hand lagar gummistövlar och gummibåtar med men de tål olja och bensin så de funkar skitbra till alla typer av förgasargummubälgar avgasportar insugsgummin samt kabelgenomförningar på motorer. Rengör du skadan noga från olja och dessutom ruggar upp ytan o limmar med Liquisol i flera lager med torktid emellan lagren håller de bättre än ett nytt membran och kostar bara 100kr. Liquisol är väldigt flytande därav att man kan behöva lägga på flera lager med torkning emellen varven.

Typ denna som hade gått ut https://www.clasohlson.com/se/Liquisole-Casco/35-1300
 
Last edited: