sprängd rem

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
tjena!
sprängde remmen igår på min mxz 700.
å nu är det remsor mellan primären å motorn, som har snurrat sig runt vevaxeln.
måste jag ta lös primären och rensa där eller är det bara å köra vidare?

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Låter väldigt klokt att ta lös den och rensa. Man brukar läsa om motorerna i rev chassiet som inte hade hunnit få det lilla täcklocket för packboxen som drog in delar av remmen, sabbade packboxen, fettet läckte ut och den skar.
Vet inte hur det ser ut på din motor, men jag håller med föregående talare om att det är bra att ta ut och rensa lite :)

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
Låter väldigt klokt att ta lös den och rensa. Man brukar läsa om motorerna i rev chassiet som inte hade hunnit få det lilla täcklocket för packboxen som drog in delar av remmen, sabbade packboxen, fettet läckte ut och den skar.
Vet inte hur det ser ut på din motor, men jag håller med föregående talare om att det är bra att ta ut och rensa lite :)

Okej, ska nog göra det då!
Men Har kört nu nån mil med en ny rem.
där vart jag köpte remmen sa dom att den passar till min mxz 700 -00.
Men den ligger ungefär 5-8mm ner i sekundären, så den går inte bra/inte rätt rem.
Vet nån vilken rem det ska vara?

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
På en så gammal skoter kan ju gamla remmen gått länge och nån ha justerat in den, så du kanske måste justera mycket om du sätt på en helt ny rem.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
På en så gammal skoter kan ju gamla remmen gått länge och nån ha justerat in den, så du kanske måste justera mycket om du sätt på en helt ny rem.
Det brukar bli åt andra hållet.
När en rem slits och blir smalare så justerar men ihop sekundärskivorna för att få rätt remspänning. När man sen monterar dit en ny rem blir den då väldigt spänd.

Men kolla så du har rätt rem, sen är det bara en justeringsak.

Kolla också upp packboxen bakom primären om den lindat tråd runt vevtappen.
Skadas packboxen är risken för ras rätt stor...