Spikat?

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
Va och körde med min snopro 440 i helgen och så plötsligt blev det dålig effekt och den började gå på ena cyllen, bytte tändstift men samma prob, motorn går då runt iaf! Men det va vitt belägg på ena tändstiftet, har den spikat pga för snålt ställd?:hmmmm2: Har speedwerx lågkompstopp och kör med 95 okt.

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
Odysse, du tror inte att det kanske beror på om förra ägarn vände kolvringarna då motorn renoverades mot fel håll av oerfarenhet?:suspicious:

Ska iaf riva motorn imorn och fota, lägger upp bilderna då!

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vända han kolven så kolvringsöppningen hamnade i avgasporten ? isåfall brukar inte motorn gå länge ..

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=339151236129796&set=a.204545756257012.57312.100001047672037&type=1&theater

Har nu rivit isär motorn och såg då att kolven som är mot variator sidan va helt jävla sönderbränd, men den andra var hur fin somhelst. :hmmmm2:

Kan det bero på hur man använder chokerna då man starta skotern? Det sitter ju en chock på var förgasare som man drar upp, och ibland har jag bara dragit upp den ena, och då får den mindre bensin i just den cyllen i förhållande till mängd syre? Vad tror ni?

Cylindern klarade sig då oskadd som tur, ska beställa en ny kolv från bengans och montera!:)

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
yepp, eftersom den andra kolven såg bra ut och cylindern, och den andra kolven har ändå bara gått 25 mil så vrf ska jag köpa 2?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=339151236129796&set=a.204545756257012.57312.100001047672037&type=1&theater

Har nu rivit isär motorn och såg då att kolven som är mot variator sidan va helt jävla sönderbränd, men den andra var hur fin somhelst. :hmmmm2:

Kan det bero på hur man använder chokerna då man starta skotern? Det sitter ju en chock på var förgasare som man drar upp, och ibland har jag bara dragit upp den ena, och då får den mindre bensin i just den cyllen i förhållande till mängd syre? Vad tror ni?

Cylindern klarade sig då oskadd som tur, ska beställa en ny kolv från bengans och montera!:)
När du chokar får du en fetare bränsleblandning, inte magrare.
Och...den där kolven har gått magert.

Hur länge sedan är det senaste kolvbytet? Man byter normalt alltid bägge, eller iaf en ny kolv och nya ringar på den gamla.
Sedan är det vanligt att det går lite magrare på variatorsidan, kolla över förbränningen innan du börjar köra med den nya kolven!

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
jaha okej!

byttes i höstas och har inte hunnit köra mera än 20-30 mil. Jamen då den andra inte gått långt och såg bra ut så tänker jag inte kosta på 2000 i onödan?

Jo jag ska kolla över vilka munstycken som sitter på nu.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Vad menar du med lågkomps topp då ? .

Hur skar den , lugn körning ? , lång och hård med full gas ? , bestyckning ? , bränsle tillförsel ? Tändning ? , Tänstift ? , mm mm

Många parametrar som spelar in vid en skärning och det blir gärna en gissnings lek på en sådan fråga du nämner .

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
kör med speedwerx toppar, möjlighet att byta ut förbränningskammarna. Höll 3/4 dels gas kanske då den började gå dåligt, stängde av direkt och kompisen fick dra mig hem. Har inte kollat vad jag har för bestyckning. Ställbar tändning, står på +3, kör med br9eya. Men för några veckor sedan så skulle jag ut och köra, plötsligt gick den på ena cyllen, då hade tändstiftet rallat upp och fullit lös för jag hade inte dragit åt det nog hårt, och det va på samma sida som kolven va dålig. Kanske berodde på det?:p

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Okej .
Är ju ingen expert på din modell men .

Har den gått problemfritt länge med dessa saker och inställningar före den skar ? , eller är det nyss ditsatt ?

Topplocks namnet säger mig inte så mycket än jag vet att det är en Tillverkare , tänkte mer på om du vet kompresionsförhållandet på det ? , har du kollat squish måttet om du inte använt det tidigareutan problem , så du vet vad du kör med .

+3 på Tändingen från vad ? , vad är den på 0 och vad är tändningen då ?.
Kanske lite hög tändning ? , är det spikningar borde det synas lite på kolvtoppen oxå .

Är det rekomenderat med 9 på tänstift , så det inte bör vara 10 ?

Ett löst tändstift kan ju orsaka problem , , men det märks ju fort att det är fel då ett sådant lossnar och man är uppmärksam ..

Kolla över allt så det är ok , även tändningen och kanske sänk till 0 så du är lite säkrare till det är ok ..
Du lär få fler förslag om inte annat , men ta reda på allt du kan och se över alla saker som kan vart orsak .

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
som sagt, den har väll gått runt 30 mil och det har då inte varit några problem! tändningen grån från -5till+5, om det nu är ställbara tändningen??? Br9eya är väll det vanligaste stiftet och har svårt för att tro att det är det som är felet, isf borde andra kolven vara kaputt också!

Ska kolla om jag hittar något ställe där den kanske tar in tjuvluft m.m innan jag skruvar ihop allt igen!

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
1,8-2,8 Kg/13-20 ft-lb .

Bara för att den andra cylindern ser Ok ut , så kan man inte dra alla slutsattser efter det .
En del motorer är det BR10 i , vissa trimmade , även standard motorer använder det , om än ovanligt , tänkte bara så du kollat upp det .
Ett för mjukt tändstift kan ju ge spiktendenser och självantändning utan att det andra stiftet gör det , men så behöver det inte vara i ditt fall , bara nämde det så du vet och kan kolla upp det bara .

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Du har ju ett litet spant där jag skrev , men drar du 2,5 Kg så blir nog det bra , det blir ju inte bättre att överdra , det skall räcka med att dra mellan det jag skrev .

Det är väll rekomenderat BR9 till din , men då man inte vet vad det är gjort mer åt din motor som jag nämde tidigare är det svårt att säga , har ju med tändning , motor temp , kompressions förhållande som avgör det , hur allt är avstämt och inställt

Din skoter går väll inte mycket sämre med BR10 om den inte kräver det , det du kan få är ju att den är lite mer svårstartad genom att stiften kommer göra att den går lite kallare , man får lära sig läsa av stiften , kolla kolvtoppen , motor temp , avgas mm så kan man läsa av hur motorn mår och hur den beter sig .

Men har den gått tidigare med detta och funkat , jag vet ju tyvär inte så det är svårt att säga , men då bör det väll funka , men ta det lite mer safe o sänk tändningen till 0 innan du börjar ta ut vidderna med den och har koll på allt

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
okej tack, ska sänka tändningen som du säger!

Innan man monterar ihop allt igen, ska man smörja och rengöra med t.ex wd-40 elr dylikt?