Spadfäste till tunneln?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Någon som har tips på fästen för spaden då jag ska ha den monterad på tunneln? Vill inte bara "spänna fast den". Vill ha någon form av permanenta fästen där man kan "klilcka i" eller låsa fast spaden på något sätt.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tyvärr så är mitt spadskaft inte runt utan kantigt v format om man säger så

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är helt i gummi och skall tåla det mesta enligt specen iaf. Skruvas med genomgående bult.
Spaden = Black Diamond Transfer 3

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kul att det blev bra, hur var de att ha göra med på Overlander?

Jag skickade först en fråga på vilket fäste jag skulle använda pga mitt spadskaft inte var runt. Men det mailet har jag inte fått svar på än. Så jag chansade och gjorde en beställning och så fick jag hem fästena på 2 dagar.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
varför ha spaden på tunneln?
köp en riktig ryggsäck med spadfack + delbar spade med teleskopskaft så får man med så mycket mer än bara en spade ..
efter att ha kört med ryggsäck 1 år förstår jag inte hur man har klarat sig innan ;)

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Tur man inte kör Yamaha då slipper man montera fästen för spadar. Fast man kan ju behöva så man kan hjälpa Yamaha förarna lös.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tur man inte kör Yamaha då slipper man montera fästen för spadar. Fast man kan ju behöva så man kan hjälpa Yamaha förarna lös.
Mina fastkörningar beror inte på märket utan på min oerfarenhet....jag skulel säkert lyckas köra fast vilken skoter som helst :) Så då är det bra med en spade :)

Last edited:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
varför ha spaden på tunneln?
köp en riktig ryggsäck med spadfack + delbar spade med teleskopskaft så får man med så mycket mer än bara en spade ..
efter att ha kört med ryggsäck 1 år förstår jag inte hur man har klarat sig innan ;)
Personligen hatar jag innerligt att köra med ryggsäck så det är nog olika ;) Så jag kikar själv på hur jag ska fästa spaden så jag tackar för tipsen!

Kan ju säga att nog fan planerar jag att köra fast med Assaulten i vinter! :biggrin1: Måste inte va yamma :cheesy:

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Jag lär fortsätta köra med ryggsäck men vill iallafall ha spaden fäst på tunneln, så man slipper kränga av sig ryggsäcken varje gång man ska ha spaden.

Så nu är det bara att vänta på att Assulten ska komma hem så man kan börja klura på hur den ska få plats.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Smarta fästen det där! Blir nog att beställa ett par.

Och apropå spade eller ej:
1. Den som försöker lyfta en fastkörd skoter är en amatör. Som kommer att knäcka ryggen.
2. Den som aldrig kör fast är en amatör. Fastkörningar, riktigt djuupt ner, är en härlig del av skoteråkningen! :D