Spade på skotern??

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Antar att det är fler med ski-doo's xpchassie här, och säkert några som har några smarta lösningar på var man sätter fast en spade smidigast.

Mvh

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Ska jag åka från A till B lite halvlugnt och behöver en lite större spade klämmer jag fast bladet i lyftbågen bak, dock lite farligt om man skulle få för sig att ramla bakåt.
Har en som jag kan plocka isär som ligger i ryggsäcken.
har funderat på att poppnita/bulta fast nå band i sidan lite längre bak på tunneln så att spaden går att spänna fast där.

Vad är det för spade?

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Ska ta kort på min lösning i RMK`n imorrn, kanske går att snappa upp nånting iallafall

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Ska jag åka från A till B lite halvlugnt och behöver en lite större spade klämmer jag fast bladet i lyftbågen bak, dock lite farligt om man skulle få för sig att ramla bakåt.
Har en som jag kan plocka isär som ligger i ryggsäcken.
har funderat på att poppnita/bulta fast nå band i sidan lite längre bak på tunneln så att spaden går att spänna fast där.

Vad är det för spade?
Har för mig att märket är snowpeople, det är iallafall en tredelad spade.
Att ha den i en ryggsäck funkar ju men det är inte alltid man orkar eller kommer ihåg att ta med sig en ryggsäck.
Tänkte vänta tills jag fått hem reservdunken och monterat den innan jag börjar fundera på att bulta/skruva i tunneln.

Största problemet är ju att den måste vara smidig att ta lös samtidigt som den inte får ramla av medan man kör.

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Lyfter denna tråd lite!
Ingen som har nån bra lösning på vars man kan montera spaden?

Jag har en Brp spade, och på rävarna fanns det ett kitt så man kunde montera den under huven!
men på XP:n är det lite trångt där! :hmmmm:

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Så här har jag löst problemet för tillfället, har inte haft nån chans att testa det mer än en lugn tur runt gården, men det verkar som att spaden sitter ordentligt. det är en tredelad spade som jag tagit isär och dragit under handtaget på bränsledunken och sen säkrat med ett spännband

Den här lösningen hittade jag på ett annat forum, spaden heter: "Black Diamond Deploy 3" och ska tydligen få plats utan problem.