Spårkänslig Warrior

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Tja.
Har problem med att min warrior är spårkänslig på led när jag kör sakta.
Tou-out är ca 20mm testade tidigare att spänna på fram fjädrarna då den även styr rätt dåligt men upplevde bara det som sämre. Har nu std fjäder inställning fram och på näst hårdaste bak känns lite onödigt glapp i styret. Har troligen standard styrstål.
Testat att justera i reglagestången som viktjusterar boggien men tror det har större inverkan då man gasar.

Har någon tipps....

Ola.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
På snöskoter skall man alltid ha toe-out på skidorna, tro inget annat:rolleyes: Det "Johansson" nog menar ovan är cambervinkel...att styrspindlarna lutar lätt inåt om man tittar på skotern framifrån (precis som bilhjul). Apexchassit har som signum att vara lite spårkänsligt och ge en del "darting". Mycket vikt över skidorna är en bov i dramat men det är framvagnsgeometri med i spelet också, för av någon anledning tenderar det också tråkigt nog att understyra en hel del. Det har alltid varit så och Yamahaingenjörerna verkar vilja ha det så. På första årsmodellen av Nytro blev uppförandet extremt och ingenjörerna tvingades krypa till korset och göra en hel del framvagnsändringar till -09 för att få en "lugnare" framvagn. Ett annat Yamaha-signum detta med tämligen stora toleranser i styrleder (=glapp) späder också på problematiken. Bästa tips jag kan ge är att byta till eftermarknadsskidor typ SLP:s "SLT" ("Straight Line Tracking") som är gjorda för att ge stabilt uppträdande efter led:)

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Tja.
Har problem med att min warrior är spårkänslig på led när jag kör sakta.
Tou-out är ca 20mm testade tidigare att spänna på fram fjädrarna då den även styr rätt dåligt men upplevde bara det som sämre. Har nu std fjäder inställning fram och på näst hårdaste bak känns lite onödigt glapp i styret. Har troligen standard styrstål.
Testat att justera i reglagestången som viktjusterar boggien men tror det har större inverkan då man gasar.

Har någon tipps....

Ola.
Har exakt samma symptom på min warrior. Verkar som att man får leva med det, eller byta skidorna. Dom tenderar ju också att vilja gå på en skida genom kurvorna. Har splitter nya racing cormant stål och tycker inte alls att den har bett i backen, likväl så ska den upp på en skida.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jag har då bara fått höra att man ska ha Toe-IN på skotrar
Då har du fått fel information! Står dessutom i varenda instruktionsbok som jag nånsin sett (RTFM). Vill du ha en självsvängande skoter skall du ha toe-in :rolleyes: ;)

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=23069&highlight=toe+skidor

http://www.michelintransport.com/ple/front/affich.jsp?codeRubrique=41&codePage=PLOE_OUVERTURE&lang=SE

mvh / Matti

PS! Skidtips http://www.startinglineproducts.com/catalog.cfm?pageID=detail&catalogID=5&catID=43&productID=614

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Min 05a går stadigt, har samma boggie som din. Dock så blir den lite lustig under hård inbromsning men jag har max viktöverföring inställt på min. Har du provat byta ?

Lägg också en planka efter mattan och se hur skidorna är iförhållande till den. Toe ut ska du ju ha men rent teoretiskt kan ju en skida peka rakt fram och den andra snett ut, ifall du kört på nåt...

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Min 05a går stadigt, har samma boggie som din. Dock så blir den lite lustig under hård inbromsning men jag har max viktöverföring inställt på min. Har du provat byta ?

Lägg också en planka efter mattan och se hur skidorna är iförhållande till den. Toe ut ska du ju ha men rent teoretiskt kan ju en skida peka rakt fram och den andra snett ut, ifall du kört på nåt...
Ska kolla med en bräda, Tou-out är ca 20mm men om man trycker skidorna mot varandra är det nästan 0mm troligen så på de flesta maskinerna då min inte gått mer än 200 mil typ ska kolla med Yamaha återförsäljarna. Verkar vara vanligt förekommande problem detta. Tror du att max är rätt på reglagestången, har provat att justera lite till visst lyfter den skidorna mera då?

Ola

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
släpp balataremmen lite så får du ju mer skidtryck=mer bett,
ang spårkänsligheten vet jag inte. inte haft det problemet.

Alla yamahas slänger upp en skida i luften vid kurvtagning, så är det bara

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Inte alltid så kul att maxa skidtrycket...

Spänn en gummistropp längst fram mellan skidorna, gör likadant längst bak.
Mäta sedan C-C längst fram och bak UTAN att bända och bryta i skidorna.

Justera så du har ca 5mm mer fram än bak.
Har du för mycket så blir den spårkänslig, har du för lite eller kanske t.om ToeIn så blir den lynnig.

Här kan du också läsa:
http://www.totallyamaha.com/snowmobiles/aaTECH/Ski_Alignment/Ski_Alignment2.htm

Du kan också göra en 'Anti-Darting' fix. Har själv gjort det med mycket gott resultat.
Kika här:
http://www.totallyamaha.com/snowmobiles/aaTECH/Ski_Alignment/Ski_Bumber_Shim.htm
finns också beskrivet här:
http://www.totallyamaha.com/snowmobiles/aaTECH/darting.htm

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Undrar varför inte Yamaha kan bygga tighta framvagnar från fabrik. Har iof bara haft två Yammor, en Rage och en Venture Multipurpose, bägge ganska glappa sprittnya från fabrik. Angående MP:n sade märkessäljaren vid första servicen att det var en fabriksfix på G med mindre toleranser på bussningar men sedan hörde jag inget mer om det på resterande året jag ägde skotern. Även en Nytro jag åkte på en långtur ifjol var glapp. Knappa centimetern gick det att rucka styret på alla dessa tre skotrar utan att skidorna rörde sig. Ski-Doo'n jag har nu är helt tight, likaså alla nya XP-modeller jag känt på:) Lite glapp gör väl inget men det förtar Yamaha's i övrigt höga kvalitetskänsla:cool:

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
De ska ju bara lite glapp i styret annars kaster du ju styret åt alla håll om det är spårigt. På min gammel Yamaha så glappar styret lite.

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Tänkte åka till nasa kommande helg. Har nu ca20mm skall testa att justera ett halft varv allt eftersom vi färdas borde väl känna skillnaden då..

Ola

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
De ska ju bara lite glapp i styret annars kaster du ju styret åt alla håll om det är spårigt. På min gammel Yamaha så glappar styret lite.
Bombardiers ingenjörer tycker annorlunda. Nya XP-chassit har en ytterst slimmad styrning med få delar och är väldigt tight. Det chassit har ju inte direkt fått kritik för dåliga köregenskaper:D;)

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Tänkte åka till nasa kommande helg. Har nu ca20mm skall testa att justera ett halft varv allt eftersom vi färdas borde väl känna skillnaden då..

Ola
Har minskat Toe-IN och upplever det bra nu, problem att kontrollera mått då det är alldeles för glapp i lederna men står troligen på 0mm om jag pressar skidspetsarna in mot varandra om jag trycker ut skidorna så är det 10mm.

Ola...