Sommarvila

roblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
När jag startade skotern efter sommarvilan gick den inte alls bra. Den startade dock på tredje draget men sen ville den bara lägga av. Jag tog några varv på gården och det var knappt den ville driva hur mycket jag än tryckte in gasen.
Är det nån som vet vad som är fel? Eller är det bara eftersom den inte har varit igång på länge? :eek: Tack på förhand..
 

roblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
Kan hända, jag tömde aldrig tanken innan jag ställde in den, ska pröva och tömma tanken.
Förresten, skotern är en zr 580 från -96.
 

roblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
Glömde säga att det blir avgassmällar också. Nån som vet vad det är??
 

roblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
Det var stiften. Jag rengjorde dom bara med lite bensin, sen gick den som vanligt igen. Tack för tipsen ! Nu väntar man bara på snön! :D
 

Tomas_Fahlen

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
Hmm, jag vill inte vara olyckskorp men du spelar ett högt spel med din motor om du inte tänker dig för innan nästa tur. Dagens bensin tål inte att lagras under längre perioder. Blyersättningsmedlen reagerar med vatten och bildar klägg i bränslesystemet precis som Micke säger ovan. Dessutom tappar bensinen i oktantal vid lagring. Om du inte orkar ta isär bränslesystemet för en rejäl rengöring så tanka åtminstone tanken full med 98 oktan. Slå i gärna i en oktanbooster också. Var mycket observant vid första körningen på full gas. Minsta tecken på oren gång - kolla stiften och kolvtoppen noga. Kör sen under resten av vintern på isopropanol i tanken så förebyger du problem. Jag har själv bränt en kolv på årets första tur med förra säsongens bensin i tanken. Finns roligare saker att lägga pengar på än nya kolvar och cylindrar!
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Jag tänkte byta bränslefilter(för första gången) och tömma tanken innan jag kör en meter i år. Det låter på dig som att jag inte var helt fel ute.

Vilken typ av tillsats är att rekommendera, funkar Redline bra som K-skydd exempelvis?
 

Tomas_Fahlen

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
Frysskydd

Sedan några år kör jag med Polaris Isopropanol i varje tank. Det är billigt, jag brukar köra en halv flarra per tank. Resultat: inga problem alls med frysning, kolvskärning etc. Det kanske hade gått lika bra ändå, men jag chansar inte utan iaf...

Redline har jag inte provat men så länge det är anpassat för 2-t fungerar det säkert.
 

roblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
hmm..

nu blir man juh orolig, kanske ska ta och tömma tanken iaf.
visst är det normalt att det rycker lite grann ur cylindrarna om man tar bort stften just efter att skotern har varit igång??
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
RE: hmm..

Att det ryker (som jag förmodar att du menar när du skriver 'rycker') ur cylindrarna efter att man nyligt har stängt av skotern är ingen fara. Det är bara den mängd avgaser från avgassystemet som inte har 'hunnit ut' som söker nya vägar... Oftast ser man detta fenomen från avgasröret och det kommer sig självfallet från att avgaserna i avgassystemet svalnar och blir därmed mindre i volym. Ett undertryck i avgassystemet bildas och luft utifrån dras in. Eftersom avgaser är tyngre än luft rinner dessa ut ur röret. Hur dom kan komma 'upp' ur tändstiftshålet kanske beror på att det blir något slags drag genom avgassystemet när man öppnar tändstiften.

.___
/ __\
\__ \
/___/teffeMeLloydn
 

HillsAngels

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Sweden
Den gick troligen bara på en cylinder va?
Den kunde ju kanske slira på remmen som min gjorde. Ett problem som kan hända under sommaren är att det kommer fukt i dämparen.
Hare fint.
 

roblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
det var inte alls stiften... När man gasar så går den lite "ojämnt". Jag är ganska hundra på att det var vatten i bensinen, pga av att när jag tömde tanken så var det små isbitar i bensinen. :+ Har inte tankat och provat nu efteråt, men det måste juh ha varit det.
Från och med nu så ska jag alltid tömma tanken före sommaren.