Snopro xc-09 får ny look!

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Tänkte jag skulle starta en tråd och dela med mig av mitt lilla projekt, jag har haft maskinen en vinter och är kanonöjd med den men har lessnat på det tråkiga orginalutseendet och måste ha något att pilla med nu under sommaren.

Färgtemat är tänkt att bli en mörkare nyans av rödmetallic och blanksvart. Som studerande utan stor inkomst kommer jag göra allt lackeringsjobb själv med en kompis för att hålla budgeten nere så mycket det går.

Det som är tänkt att lackas i rött är: a-armarna, bågen bak, främre och bakre svingarm i boggien och halkskydden på fotstegen.

Styrspindlarna och huv kommer bli svart, ska också försöka hitta ett dekalkit som matchar färgerna bra. Är det någon som sitter på en svart huv eller röda ca pro XTX till salu kan ni gärna pm:a mig :)

Slänger upp några bilder också.

Som den står just nu, har plockat bort lite mer än bara det som ska lackas för att se över allt och byta ut lösa nitar.

Ska ta mig iväg och blästra av grejerna någon dag så man slipper sen den här tråkiga färgen något mer.

Det kommer kanske dröja mellan inläggen men uppdateringar kommer :)

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Om färgen är bra och du ska pulvra delarna funkar det med att lägga dom i ugnen ett tag för att värma upp färgen och sedan lägga på ny färg.

Så har jag gjort på lite delar.

Mvh Stefan

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Det kommer inte bli pulverlack, kommer lacka med billack och klarlack på det för jag vill ha lite mer liv i färgerna. Snackade med grabbar på en lackeringsfirma här och dom påstod att det skulle hålla lika bra om inte bättre om jag skaffade en bra klarlack, om det stämmer vet jag inte för hittils har jag bara gjort mindre seriösa saker med burkfärg så det här är nytt för mig :)

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Det har verkligen stått ganska still just nu, har varit på utbildning en vecka inför sommarjobbet som börjar nu på måndag så har inte haft någon ork att hålla på. Men jag ska försöka hålla lite mer liv i det nu och uppdatera. Polaren kommer hit med sin skoter också imorgon (Lynx Rave RE800) så då blir det förhoppningsvis mer som händer under veckorna.

Det enda som hänt sen sist är att jag har plockat isär hela boggien för att pulverlacka skenorna mattsvart och svingarmarna i samma färg som a-armarna. Funderar på att skaffa röda slides som matchar det andra, vad tror ni om det?

Upptäckte också att grafitringen som tätar grenröret mot pipan har slitits så pass mycket att den börjat snurra och svarvat ner flänsen på grenröret , det ska finnas ett litet stopp på flänsen som hindrar att den börjar snurra men som ni ser är det helt bortslitet så det måste åtgärdas.

Förstår inte varför dom använder en bussning i gummi till främre boggiedämparen, den har helt nötts bort och dämparen glappar som ett as så det blir att svarva en ny bussning i plast som åtminstonde gör någon nytta.

Bjuder på en bild från det vi höll på med förra helgen också :eyebrows:

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Jobb och en del annat tog all tid i sommar, men det har hänt grejer både på min och polarns skoter så det kommer lite bilder nu i efterhand och sedan på det färdiga resultatet :)