SnoPro 800 Turbo -09

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Spånar på ett projekt till nästa vinter.
En kompis har beställt en Snopro 600 -09.
Vi funderar på att sätta i min 800 med turbo i den. Och jag får ta 600 motorn i min M.

Vi får se hur det går, många månader kvar till han får sin.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det saknas ju 400cc och två takter, annars rätt antal cylindrar, för att det ska vara ett TOKFRÄNT bygge.

Bygga egen pipa eller modda standardpipan? Blir det plenum rakt där "intake boot" sitter?
Jag inbillar mig att det kan bli aningens trångt med tryckröret (tittade aldrig under huven på den, men i värsta fall får man väl sprätta upp lite av huven?), men allt går ju med lite vilja och huvudbry.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det saknas ju 400cc och två takter, annars rätt antal cylindrar, för att det ska vara ett TOKFRÄNT bygge.

Bygga egen pipa eller modda standardpipan? Blir det plenum rakt där "intake boot" sitter?
Jag inbillar mig att det kan bli aningens trångt med tryckröret (tittade aldrig under huven på den, men i värsta fall får man väl sprätta upp lite av huven?), men allt går ju med lite vilja och huvudbry.
2takt är iprincip inga problem att konvertera till turbo. Prestrerar nästan bättre som 2-takt än som 4-takt.:rolleyes:
 
B

Biosteel

2takt är iprincip inga problem att konvertera till turbo. Prestrerar nästan bättre som 2-takt än som 4-takt.:rolleyes:
hur kan dom vara så lätt att konvertera till turbo? som jag har fattat det så är tvåtaktaren mer känslig än 4 takataren för tryckförändringar i motorn och däför ger en mycket odriftsäker skoter med turbo. för jag tror aldrig att jag har sett en original 2 taktare med turbo iaf :)?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
2takt är iprincip inga problem att konvertera till turbo. Prestrerar nästan bättre som 2-takt än som 4-takt.:rolleyes:
Näh, precis; Det är ju bara att hänga på en GT40 eller HX50 och köra! Eller..?


Kan ju inte kräva alltför mycket av andra, så jag gör det lite mer tydligt:
800 + 400 = 1200 cc
2 + 2 = 4 takter
Cylinderantal = 2 st
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vilken drömskoter , senaste i chassiväg med 200 hk + och fortfarande fjäderlätt vilket den knappsat lär vara med 4-takts twinnen , vad väger den igentligen ?
 
S

StoxResearch

odysse:
Nu är du glad va när det äntligen finns en ny vettig Arctic Cat att köpa, :) Jag är glad jag med, dom är på väg tillbaka...

Säger det samma... Vill man ha en bandvagn med 2000 hk så är väl det helt ok att fördubbla antalet takter, :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja visst är det kanon ! , men det är ju ynkligt att norden desperat fått dom att tillverka några 100 xtra ex av tävlingsmodell för att få en konkurenskraftig sportmodell ! de är ju inte klokt igentligen , skidoo,lynx,polaris åkare har i åratal kunnat köpa det senaste i chassiväg medans man med en arctic fått bygga om gamla garantilösa crossmaskiner med motor,tank och kylsystemsbyten ?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
medans man med en arctic fått bygga om gamla garantilösa crossmaskiner med motor,tank och kylsystemsbyten ?
*aj!* Rakt i hjärtat! =)
Men du vet väl själv att man aldrig, aldrig, aldrig kan köpa en maskin som är färdig - från fabrik? :)

Men seriöst, 4T-twinen lär inte vägar så jefla mycket, och med den mindre bränsleförbrukningen, högre driftsäkerhet och möjlighet till högre effektuttag så är den helt klart överlägsen en BB800 2T med turboras.

Mekaniskt driven oljepump på F7-botten i nya SnoPron är ju fö att glömma?
 
S

StoxResearch

odysse:
Så Sno-Pron finns bara i Skandinavien (eller tom Norden)? Jag undrade just varför det verkar saknas diskussioner om den i Amerikanska forum.

camata:
Du låter som ett gammalt spöke från 80-talet, :p Gamla "sanningar" gäller inte längre... Välkommen till 2000-talet...
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
odysse:
Så Sno-Pron finns bara i Skandinavien (eller tom Norden)? Jag undrade just varför det verkar saknas diskussioner om den i Amerikanska forum.

camata:
Du låter som ett gammalt spöke från 80-talet, :p Gamla "sanningar" gäller inte längre... Välkommen till 2000-talet...
Aktuella sanningar, för den som inte är bekant med AC's bensinslukande (i jämförelse med konkurrensen) 2T-twinnar:
AC's 4T-twin drar mindre än deras 2T-twin.
AC's 4T-twin möjliggör högre effektuttag än deras 2T-twin.
AC's 4T-twin har bättre driftsäkerhet än deras 2T-twin.

Hade annars varit intressant att ta sig tid att gräva igenom din framtidstråd, men min tid ägnas åt viktigare saker än visioner och föreställningar.


Hursomhelst inser jag mig vara med skägget i brevlådan då jag postat i ännu en tråd med topic i stil med "Gud, vilken frän maskin vi ska bygga!".
Hur många av de trådskaparna har genomfört sitt "projekt", egentligen?
När maskinen är hemma i December och de börjat riva ur motorn så kan man återigen börja intressera sig i denna tråd, tills dess; sommar, boys!
 
S

StoxResearch

camata:
Om det bara är Arctic Cat du tittar på så är jag HELT på ditt lag vad gäller hållbarhet och bränsleförbrukning. Om du någon gång har lust att läsa i min tråd så är det inte bara visioner det handlar om, utan realitet. Finns mängder med roliga länkar där, :)

Förresten så var det där med "gammalt spöke" absolut inte nedvärderande tänkt, förlåt. Ville bara påpeka att det faktiskt händer saker och ting på 2T fronten.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Några anledningar till att arctics nya fyrtaktmotor (1050 inte 1200) inte kommer att användas är:
Har ingen! Dyr i inköp.
Tyngre än 800 2T.
Tror det är ännu svårare att få plats med den på ett vettigt sätt i snopro 600.
Det är en fyrtaktare.

Möjligt att den är driftsäkrare, men på dom tre åren jag haft min M800 T har det inte blivit några motorskador som kan härledas till turbon.

Sen vad det gäller hur många trådskapare som genomfört sina projekt så är jag faktiskt en av dom få. Jag har byggt mig en fungerande 2T turbo.
Men som jag skrev i det första inlägget, vi får se hur det går... Det hänger inte bara på mig.