Sno-Tric ( 1975 ) som inte vill gå... ?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag har problem med min snotric, en 290 från 75.....

den vägrar starta trots gnista och soppa och allt sånt, det jag dock märkt när jag kollat är att mäter man från tändspolen till jord så ger det 220 volt, men jordar man mot tändstiftet så ger det bara 50 volt.

kan berätta att den gick bra, sen fick jag soppatorsk sen gick den pissigt, (vägrade varva ordentligt) och nu går den inte alls.....


jag vet att detta är klent med info, men jag är inte den mest begåvade när det gäller såna här motorer =)


nån som har några bra tips får gärna komma med dom =)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Mitt tips är skit i förgasaren iom att problemen började efter soppatorsken så sög den nog i sig skit eller kanske vatten med den sista skvätten ur tanken.

//Henke
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Har bytt förgasare och den är likadan ändå, och denna andra förgasaren är nyrenoverad, undrar om det kan vara tändspolen som bränner tändstiften?

jag ska hur som helst plocka isär den första förgasaren ikväll och gå igenom den, men jag misstänker själv att det är elrelaterat.... dock så är jag nybörjare på gamla skotrar =)
 

mera snö

Medlem
29 dec 2005
12
0
1
har du prövat att skruva bort tänstiftet och hälla ner lite soppa i cylindern? jag har en 290 sachs som inte startar om ja inte häller ner en skvätt i cylindern, men när den sen gått i gång funkar den kanon
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Nu går den, snacka om att jag känner mig dum... men som jag sagt, jag är nybörjare.

antagligen har det gått till såhär:

Iom soppatorsken, så blev det som MrGreen sa att den sög i sig en massa skit, och iom det så surade den väl sönder tändstiftet. nu sitter det en nyrenoverad förgasare på och iom att jag satte dit den så satte jag även dit ett soppafilter. den var dock fortfarande död, men ett nytt tändstift och den startar på första rycket varje gång hittills, och går jämnt och fint.

Nu har jag dock ett annat problem, det finns ingen "dödare" på skotern, så jag kan inte stänga av den på annat sätt än att vara utan tomgång, eller rycka tändhatten.

Just nu orkar jag inte ta itu med den kabelhärva som sitter bakom knapp-panelen så jag tänkte höra hur kopplar jag lättast in en separat dödarknapp? kan man sätta den på strömmen till tändspolen? eller kanske på en jordkabel?

Tack för alla tips och förslag hittills, jag lär så länge jag lever =)


//Dhenniz
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Chokestoppa

Hej!
Jag har en -68 Sno-Tric SC12 med samma bekymmer. Jag stannar motorn genom att choka, stannar direkt.

Mvh
Hans