Snart klar men undrar om....

30 sept 2018
13
1
3
48
Jämtland
Har en Yamaha RS Vector och fick fram felkod 46 på display vilket tyder på dåligt batteri/regulator som jag förstått det. Skall få nytt batteri snart så då hoppas jag att felkoden försvinner! Är det något mer på den felkoden kanske som någon vet om?
Sen är det nya slides som skall på men skallarna som sitter där framme i de gamla är totalt rundade i krysset! Tips på det mottages gärna! Jo en sak till jag bytte olja och filter men blev osäker på påfyllnads mängd, Yamaha center sade bara, här är 3 liter det borde räcka! Jag fyllde i 1liter direkt i motorn och 1.6 i oljebehållaren! Kan inte köra runt motorn än utan batteri för att kunna läsa av rätt mängd, men tror ni det var fel att hälla den första litern direkt i motorn? Jag såg en Yamaha mekaniker som gjorde så och tänkte att det var väl rätt men nu läser jag att nästan alla fyller hela mängden i bara oljebehållaren? Hur gör ni och hur mycket går där i sammanlagt så det ligger mellan min/Max inklusive filterbyte? Någonstans stod det 3,1 liter och en annan 3,8! Tacksam för svar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag kan bara svara på oljedelen de är ingen fara att hälla i motorn som du gjort de är faktiskt en fördel för då tar de kortare tid innan oljepumpen får tag på oljan. Häll i rätt mängd eller några dl mindre typ 4dl och starta. Låt den gå ca 2-2 min toppa sedan oljan till rätt mängd om de behövs. Rätt mängd har jag inte koll på.
 
30 sept 2018
13
1
3
48
Jämtland
Jag kan bara svara på oljedelen de är ingen fara att hälla i motorn som du gjort de är faktiskt en fördel för då tar de kortare tid innan oljepumpen får tag på oljan. Häll i rätt mängd eller några dl mindre typ 4dl och starta. Låt den gå ca 2-2 min toppa sedan oljan till rätt mängd om de behövs. Rätt mängd har jag inte koll på.
Tackar för svaret om oljan, känns lite lugnare då.