Snabba svar om Rx1

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
Tjena!

Skulle villja ha lite snabba svar angående Yamaha rx1 -03.

Svaga punkter, vanliga fel, stora nackdelar, osv

Mvh/Oskar

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Tyngsta årsmodellen. Sägs ha dålig matta. Dålig dyna, stötdämparna lämnar en del att önska. Sägs dra mkt olja. Drivaxellager går paj.

Första årsmodellen med det chassiet va? Jag skulle hålla mig undan om jag var du.

motormässigt finns det inga större problem förutom oljebiten men det finns kolvkit att köpa som råder bot på det.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Finns en del fixar på 03'an går att kolla på nätet i USA. Fick nya fjädrar fram till 04'a bla, många som verkar klaga på det. Har den lägsta dynan. Kommer inte ihåg hur du lämnade handtagsvärmarna.

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
Oke! Tämkte köpa en rx1 å sälja i delar. Funderar nämligen på en rx1 motor i sno pro:rolleyes: Ingen som har gjort de va jag vet (iaf inte i sverige) och tror de skulle gå att få till jävligt ballt me utblåsen bak under dynan på sno pron:rolleyes: pluss fränt med en 4-taktare ist för de "traditionella" f7 motorn:)
och självklart en del modifikationer på festen å chassie...

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Oke! Tämkte köpa en rx1 å sälja i delar. Funderar nämligen på en rx1 motor i sno pro:rolleyes: Ingen som har gjort de va jag vet (iaf inte i sverige) och tror de skulle gå att få till jävligt ballt me utblåsen bak under dynan på sno pron:rolleyes: pluss fränt med en 4-taktare ist för de "traditionella" f7 motorn:)
och självklart en del modifikationer på festen å chassie...
Lycka till, lägg upp bilder då du har börjat :hello:

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Lånar nu tråden istället för att skapa en ny, eftersom det är ungefär samma ämne.

Har sökt en hel del men hittar inget konkret svar om 03orna och olja. Har bara kommit fram till "att de drar olja" men inte mer precist än så. Börjar nämligen fundera eftersom jag inte vet om det är givaren som börjar ge upp eller om det bara är att pytsa i mer olja och vara glad. Yes, jag har kollat oljan och hällt i en halvliter så den är på en rimlig nivå. Men enligt handlaren jag köpte den av för ~30mil sedan hade de fyllt på olja så det låter lite mycket med en halvliter, nu när man köpt 4takt för att slippa tänka på olja titt som tätt :)

Hauck

Medlem
15 mar 2006
34
0
1
Ja de flesta 03or drar olja, en del mer än andra. Antingen byter du till nyare ringar (tror de va 05) eller provar du mirakelmedel som ringfree eller seafoam. Många jänkare använder sånt med bra resultat.

Gör en sökning på www.totallyamaha.com så har du läsning i timmar.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
-03 - -04 har R1ans ringar, det är därför som endel kan ta lite olja, antar att de har lite för mycket leakdown. Även en R1a tar lite olja då den går på bana så...

-05 så bytte de till FZans ringar för att minimera det.

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Lika bra att fortsätta på samma tråd:

Plastdetaljer? Har letat på totalyamaha och liknande OEM-listor. Men hittar ingenstans där man kan kolla art. nr. på plastdetaljer som t.ex. "Vingarna" ovanför a-armarna eller de där "kraschpuckarna" på sidan av huven. Har skrapat en del plast som måste bytas men har så långt till ÅF så det vore smidigare att ha art. nr. på det man ska ha. Eller iaf namnet på delarna.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Lika bra att fortsätta på samma tråd:

Plastdetaljer? Har letat på totalyamaha och liknande OEM-listor. Men hittar ingenstans där man kan kolla art. nr. på plastdetaljer som t.ex. "Vingarna" ovanför a-armarna eller de där "kraschpuckarna" på sidan av huven. Har skrapat en del plast som måste bytas men har så långt till ÅF så det vore smidigare att ha art. nr. på det man ska ha. Eller iaf namnet på delarna.
Mitt tips.. Ta bort dom.. ser förjävligt ut;)

Men annars tror jag dom ligger under "tillbehörs" listan ej som OEM art. på sprängskisser.