Snøscooter bruker mye bensin

Dalfen72

Ny medlem
5 jan 2023
1
0
1
52
Norge
Hei
Eg har en Yamaha v-max xt 600 1996 mod som har begynt å bruke noe voldsomt med bensin 😭den bruker sikkert 4 L på mila.har hatt oppe forgasser og rensa tank og diverse,men den er akkurat som før.
Er det noen som kan gi meg ett tips eller forslag hva som er galt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har den dragit mindre vid samma snöförhållande och körsätt? Min Polaris pro rmk kan dra 6-8lm om jag kör kraftledningsgator som ex.
Om den nu drar mer bensin så kan den forfarande flöda över i förgasarna, men då brukar man känna bensinlukt under huven.
De kan även va läckage ut genom bränslepump till vacumslangen som driven pumpen, då rinner de in bensin i vevhuset, även då den står stilla kan de komma in lite bensin i vevguset. De brukar ge sura syarter och släckta stift på den cylindern.
Om de inte är de jag redan nämnt så ta oss reedkorgarna och kolla reedblanden, de kan ha skador. De brukar ge oroilig tomg och ev högre tomgång.
 
Reactions: Dalfen72

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Drivlinan kanske går tungt.
Dåligt servade variatorer, skuret drivaxellager, skurna lager i boggiehjul och vändhjul.
Är boggien hel? Mattan för hårt spänd?
Har du bytt olja i kedjehuset? Riktigt gammal olja med mycket kondensvatten som fryser till iskristaller kan få kedjan att gå tungt.

Många olika saker som tillsammans kan få drivlinan att gå tungt, med hög bränsleförbrukning som resultat.
 
Reactions: Dalfen72