Snömängd i fjällen.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Hej, någon som vet hur det är med snö i fjällen nu? Typ runt Åre, Lofsdalen, Björnriket och där om kring. Kom hem ifrån en veckas arbete nu och då va all snö borta, går inte ens att provköra på åkrarna:(

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Det har minskat hyffsat mkt häruppe också men i Åkersjön m,m där går det åka skoter nån vecka till iallafall,går bra om det är nattkallt men nu på slutet har det varit + dygnet runt

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
Tack meangreen! Ser fram emot vidare rapport. Jag ska upp, men inte förens till påsk så jag håller tummarna så knogarna vitnar. :)

meangreen

Aktiv medlem
2 dec 2009
72
0
6
Boliden, Sweden, Sweden
Nyss hemkommen, och det ser väl ändå rätt lovande ut måste jag säga. Mycket snö är det förvisso inte, men lederna verkar hålla ihop rätt bra fastän det är varmt. Är ett ca 3-5 cm mjukt ytskikt, men under det är det stenhårt. Utanför leden är det mjukt rakt igenom. Får det bara hålla sig på minussidan nattetid så är föret kvar över påsk. Jag åker då upp nästa helg igen!

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
De börjar bli dåligt. Uppe på fjällen är de lite snö. Vi ska vara glad om de går att köra till påsk om denna värme fortsätter. Men bäckarna har inte gått upp än iaf.
Låter ju inte bra:( ska upp dit under påsk så ja håller då tummarna på att det går å köra:(

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Skellefteå
Var i Laisvall förra veckan, jävligt löst utanför spåret på lägre höjder, på fjället är i stort sett all snö bortblåst. Lederna börjar också bli "upplösta". På påsken vete fan om det över huvud taget går å köra...

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
Någon som kört i Saxnäs nyss? Hur ser det ut?
Var på Borgasidan av Saxnäs i lördags och då var det kallsnö på kalfjället, men klibbsnö där det fanns lite träd. Var dock inte den där korniga snön ännu så det lilla vi körde utanför leden var inga problem. Tyvärr regnade det när vi vaknade på söndan så jag gissar att det inte gynnade vinterns uthållighet.
Farsan är där uppe idag så jag kanske kan ge en rapport över läget i eftermiddag.

meangreen

Aktiv medlem
2 dec 2009
72
0
6
Boliden, Sweden, Sweden
Var i Laisvall förra veckan, jävligt löst utanför spåret på lägre höjder, på fjället är i stort sett all snö bortblåst. Lederna börjar också bli "upplösta". På påsken vete fan om det över huvud taget går å köra...
Åker upp på lördag eller söndag. Återkommer om läget då, men nog ska det gå att köra över påsk. Så länge det inte kommer ösregn och +10..

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Någon som kört i Saxnäs nyss? Hur ser det ut?
Inte nyss kanske men var där 1-3 April, då var det en jäkla massa plusgrader och regn som tog bort massa snö på bara dom dagarna. Gick från mjuk och lös snö utanför leden till tung och jävlig dagen efter.

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
Saxnäs:
Snackade med min far igår som varit ute och åkt mellan Saxnäs och Risjön (stavning..). Leden var rätt ok men det hade skurit igenom på några ställen. Sjöarna hade varit av blandad kvalité, isigt och slirigt, blött och dålig bärighet. Hade sett ett gäng som hade en kälke, fattade det som att de hade vält tre gånger med den innan de kom över en av sjöarna på grund av föret.
Farsan kör ingen friåkning så jag vet inte hur det är på sidan av leden.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Han hälsa iallafall att hela vålådalen i princip är okörbar efter alla bäckar och åar har gått upp. Morsan gick på skidor genom området i dagarna här. Var tydligen en nära döden upplevelse.