snögallrena på edgehuv..

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
ehm.. ja men precis, läste instruktionsboken för ett tag sen angående snögallrena och fått hört sen tidigare att dem bör stängas vid körning i lössnö. frågan är ju då, ska dom stängas vid konstant lössnö körning eller kan dom va öppna om ja bara far hit & dit i snön?

om man stänger dom räcker luften som kommer in till att kyla nog?

eller kan man ta typ en nylonstrumpe bit och försöka få på luftburken så att snön inte faller ner eller blire för kvavt?

eller finns det några fler hemligheter som ja inte vet om på sks:en? :ciao:

ledsen ifall ja är otydlig men säg till isåfall.

frågorna gäller dom där gula fiskbenen..

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
dom kan va öppna hela tiden om du vill..... enda som blir är att det samlas massa snö under pipan, något mer har jag inte märkt på min edge.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
dom kan va öppna hela tiden om du vill..... enda som blir är att det samlas massa snö under pipan, något mer har jag inte märkt på min edge.

varför man sätter gallret är ju inte endas för att snön kan yra runt under huven utan får du snö på pipan så kyler du ner pipan...och en kall pipa=inte max effekt..alltså kör du mkt i puder osv...så jaa dom ska vara stängda..kör du bara led.ska dom vara öppna..men du kan köra med dom stängda..vad som händer då är att skotern blir kännsligare för varmgång...
men är de bra före är de bara å köra med dom stängda...

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
eller kan man ta typ en nylonstrumpe bit och försöka få på luftburken så att snön inte faller ner eller blire för kvavt?

Nu vet jag iofs inte exakt hur det ser ut på din men min Prox tar ju luften vid instrumentpanelen så för insuget spelar det ju ingen roll om du stänger gallren eller inte... Eller hur menar du?
Man stänger iaf främst när man ska surfa puder eftersom man inte vill ha in puder som kyler ner pipan samt får snö ner till variatorerna så remmen börjar slira...

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
jooo jag vet ja kör öppet nu, men tänkte på luftburken, det är ju ett enda stort hål där, gör det inge om det kommer ner snö i den?

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
varför man sätter gallret är ju inte endas för att snön kan yra runt under huven utan får du snö på pipan så kyler du ner pipan...och en kall pipa=inte max effekt..alltså kör du mkt i puder osv...så jaa dom ska vara stängda..kör du bara led.ska dom vara öppna..men du kan köra med dom stängda..vad som händer då är att skotern blir kännsligare för varmgång...
men är de bra före är de bara å köra med dom stängda...
keej.. aja ska till storåbränna nästa helg så får se om ja ska testa, är ju ganska mkt puder nu..

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Nu vet jag iofs inte exakt hur det ser ut på din men min Prox tar ju luften vid instrumentpanelen så för insuget spelar det ju ingen roll om du stänger gallren eller inte... Eller hur menar du?
Man stänger iaf främst när man ska surfa puder eftersom man inte vill ha in puder som kyler ner pipan samt får snö ner till variatorerna så remmen börjar slira...
jo jag har så också, sitter nå svampliknande vid styret.. men tänkte på att det är ju ett stort jävla hål upp i svart burken som antagligen är luftburken eller så är ja alldeles av banan och ja tänkte bara på om det gör något ifall det kommer in snö där så att man ska stänga gallrena eller någe.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
jo jag har så också, sitter nå svampliknande vid styret.. men tänkte på att det är ju ett stort jävla hål upp i svart burken som antagligen är luftburken eller så är ja alldeles av banan och ja tänkte bara på om det gör något ifall det kommer in snö där så att man ska stänga gallrena eller någe.
Sitter det nått skumgummiaktigt material runt hålet? Ska finnas det som sluter tätt mellan luftburken och huven så finns den där ska inga större mängder snö hitta sin väg ner i burken iaf. Om gummit nu sluter tätt då vilket kan va bra att kolla... Men det är klart att ska du ut i djupsnö så säkrar det ju även från att få snö in i luftburken om man stänger gallren, men det är inte därför man i förstahand stänger...

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jooo jag vet ja kör öppet nu, men tänkte på luftburken, det är ju ett enda stort hål där, gör det inge om det kommer ner snö i den?

det stora hålet tätas ju igen när du stänger huven..då du har en skumgummigrej dära som tätar mot den övre luftburken längst upp.som sitter på hhuven. luften motorn drar in kommer från insuget du har ovanför nyckeln... du har två skumgummikuddar dära.. dessa kuddar brukar man dock klä in i meshtyg för att undvika att dessa får snö på sig och sätter igen.vilket leder till att motorn kan bli kvävd...

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
okej grabbar, nu har ja fått svar på mina frågor :D tack! angående en där kuddarna vid nyckeln och på annersia så råka ja ut för det problemet förra storåeventet på vägen hem, skotern kunde gå klockrent i 15-20 min sen så "böa" den ihop, sen vare bara å starta å köra igen så antagligen vare för att dessa snöa igen eftersom dom bestog av 99% nä ja komma hem :p

tack i alla fall!