snälla hjälp:( ang skruvar åt dragning-.....

N

N_w

hej jag har nyss bytt kolvar i min skoter mxz 600-01 när jag ska dra åt skruvarna innut i cylindern i vätskekanalerna så snurrar de bara`?????? jag förstår ingen ting:( har dragit av 2st....... jag har ställt moment nyckeln på 40nm ska de dras med de momentet eller? snälla snabba svar.

mvh

N

N_w

gängorna är sönder... såg jag nu vad ska jag göra?

Last edited:
N

N_w

Borra upp de trasiga gängorna, fixa gängtapp i önskad storlek och gör nya gängor :)
men då finns inte skruvarna som man måste ha...... de är några special så jag måste typ fixa en såndär0 ''lösgänga'' jag vet inte hur de fungerar heller

N

N_w

tänkte borra upp 11 mm sen skruva ner ensåndär ''gängtapp'' som är självgängande har ju 5,5 - 6,5mm gods tillgodo satsen rekomenderade att borra till 11mm sen dra ner tappen ska nog göra det... eller vad tycker ni? en gammal bilmekaniker (erfaren) sa att de skulle gå utan problem

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det funkar kanoners med Helicoil, iallafall.

På min båtmotor gick 4 av 6 bultar som håller ihop riggen av. Borrade ur och drog i helicoil. Funkade hur bra som helst!

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
hände samma sak för mig i cyllen....
borra upp och sätta i en insatsgänga så kan du andvända org skruvarna:wof:

N

N_w

okej Snowmobiler:) lite bilder på de jag menar, läggmärke till att de är mycket gods att bita i :)?

N

N_w

Men hur funkar helicoil i alu blocket med stål/järn eller vafan de nu är bultar ? ni tror inte de kommer lossna pga vibrationer osv?
de jag har tänkt använda är inte helocoil de kanske du vet men ändå:)

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
kör med helicoil istället! så behöver du inte riskera att borra in i nån vattenkanal.. å vilket du än väljer så limmar du med loctite 638..

å ju mindre du borrar nu ju lättare blir de att fixa nästa gång:)

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
kan du inte eller vet du inte hur du ska göra så ta reda på det innan eller lämna bort,kan så vara att det inte är MM gänga på dom bultarna,men lämna bort eller ta hjälp av nån som gjort det förut så du slipper göra om,för blir hålet för stort så kan det va svårt att reparera riktigt sen.....

N

N_w

kan du inte eller vet du inte hur du ska göra så ta reda på det innan eller lämna bort,kan så vara att det inte är MM gänga på dom bultarna,men lämna bort eller ta hjälp av nån som gjort det förut så du slipper göra om,för blir hålet för stort så kan det va svårt att reparera riktigt sen.....

min granne grejja de:) 69år gammal.... han kan

tack så mycket alla:)

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
kör med helicoil istället! så behöver du inte riskera att borra in i nån vattenkanal.. å vilket du än väljer så limmar du med loctite 638..

å ju mindre du borrar nu ju lättare blir de att fixa nästa gång:)

Nejdå - när man monterar Helicoil(som är ett varumärke)använder man absolut inte loctite med något som helst nummer.
Det står klart och tydligt i monteringsanvisningen.

För andra märken som Recoil och så vidare vet jag ej säkert- men aktar mig då för att kasta ur mig ett påstående som kan få en reparation att gå åt h***vete för någon som är osäker.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har ingen erfarenhet av denna typ av system, vet i alla fall att en gänginsats av typ helicoil klarar detta typ av jobb galant. Hoppas att det ordnar sig.

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
jag jobbar med att laga å tillverka saker! å vill man att dom ska sitta fast så använder man loctite punkt slut! men de går även bra utan men inte lika bra!