Sminka grisen lite inför vintern

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Projekt och projekt låter så högtidligt, jag fixar till gammelskotern för att det skall kännas lite roligare inför vintern.

Började med att byta skidor, en av mina gamla plåtskidor hade blivit väldigt väldigt mycket böjd vid ett tillfälle :shifty:
Tyvärr så frågade jag aldrig vilken färg dom var innan affär så det är bara att stå mitt kast. Samtidigt så är inte finish det viktigaste för mig utan snarare funktion som ni kommer att se :blush:

Skidorna var 1.8kg lättare än original STYCK 3.6kg tot.
Lyfter här i skidan för att ungefär demonstrera hur mycket skidan kan vikas upp utan några stoppar. Som jag tidigare skrivit så kört en hel del nu utan stopp och det har fungerat bra, ev monterar jag en på en skidan för att jämföra lite.
Typ nått åt det här hållet kan man göra.

Burkrem på så klart, har jag verkligen saknat, även om detta inte är någon pudermaskin direk :p . Sedan är det ju så modernt ;;

Lite halkkydd, helt perverst halkiga fotsteg original.

Mer

Visst symmetri i all ära, men jag ville ha dom där jag inbillade mig att jag kommer att stå mest. Längst bak är väl där jag fortfarande inte är helt nöjd.....

Mode är även hål i fotstegen.
Borrar lite brott anvisningar :-?

Det är ju som alla vet också modernt med Mesh hit och mesh dit.
Ja då är det bara att montera dit lite :p

Här på dom bakre hålen där det inte sitter nått metallnät.

Här undersidan, jag limmade fast kanterna först med limpistol, fungerade väldigt bra, jag hinner precis sträcka ut tyget innan det stelnar till ordentligt. Detta gör att det blir sträckt och fint.
Sedan trimmade jag till kanterna och "spacklade? över kanten med limmet, ser dock att jag inte har bild på det färdiga resultatet underifrån.

Monterade även mesh på dom främre intagen ovanför pipan, men jag har inte tagit någon bild på det :think:

Jag förstår vad ni tänker nu.... Vad mer har vi för "mode" på skotrar, jag inte är det handskydden, åkte på ifjol, har ju varit inne några år nu :blush:
Skruvdubb så klart :p

Detta var en tidig bild, nu har jag skruvar nästan i alla kammar.

Då mechen ändå är framme och jag plötsligt börjat lätta en gris monterade jag bort hastighetsmätare. Ja vinkelväxeln är paj så den fungerar ändå inte.
Skotern blir 1.1kg lättare och får säkert in lite mer luft till förgasarna och bättre kylning under huven.

Här ser man bättre baksidan då den är snyggad till.

Här sitter förgasarna som ni vet nästan rakt nedanför, vill inte ha ner snö där i onödan :'(

Vi hörs framöver.
Måste ordna lite kylluft till variatorn också.
Mvh

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det modernaste på din maskin måste ju annars vara EGT-mätaren, ser ju närmast ut att komma från nått rymdskepp i Star Wars :cheesy:
Men ball var den iaf :nerd: Var nog smart f.ö att fixa mesh om du kör med öppna filter, sen är det ju även det senaste ;)

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Det modernaste på din maskin måste ju annars vara EGT-mätaren, ser ju närmast ut att komma från nått rymdskepp i Star Wars :cheesy:
Men ball var den iaf :nerd: Var nog smart f.ö att fixa mesh om du kör med öppna filter, sen är det ju även det senaste ;)
HA HA HA, Ja visst är den fin. Till salu några bud.
ja den åker bort snart också, jag har inga givare så den är bara dekaltrim:biggrin1:
Men har för mig att rinab eller var det skoterdelen säljger dem eller åtminstone givare, vore läckert med någon digital pjäs med två egt och en rpm. Men det är alltid konflikt mellan var pengarna skall gå..
Funderat på att göra några såna där moderna sockar till filtrerna, men är rätt att det skall blir nått mer att jävlas med..

LUBSOR
Duells har halkskydden i sitt sortiment tror jag det var, så de flesta handlare borde kunna ta hem. Köpte först några dyra jävlar 6st för jag 300 eller nått sånt, sedan hittade jag dessa, förmodligen pirat då. Svin billigt typ 12 för 280 eller nått sånt.
Mattan är inget spec en gammal 32a ingen aning var den kommer ifrån.
Mvh A

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
Köpte först några dyra jävlar 6st för jag 300 eller nått sånt,

jag gjorde samma misstag och köpte 6 stycken för 300. sen såg jag ju på andra sidor att dem hade billigare och flera..

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Tack Metso

Här kommer lite uppdat från 13/1
Uppdat 13/1

Ja då har man jobbat vidare. Vad allt tar tid....:bawling: Och då man är hemma pulare så har man ju bara hälften hemma då det drar igång.

Förra påsken blöt före, variatorerna heta något jäv#¤%&
Bestämde mig för att ordna lite kylning.
Mesh är som modernt idag som ni vet :becky: . Då jag kommer att sätta nätet på ett ganska utsatt ställe valde jag att använda nätt bakom istället för bara limma fast tyget.

Nätet som jag använde, tänk på att inte använda nät med så stora masker som jag gjorde, blir jä#"%& svårt att popnita fast det senare :hmmmm2:

Använde två lager mesh och limmade som vanligt med limpistolen fast tyget på baksidan.
Woola

Av någon anledning så hade jag svårt att ladda upp mina bilder till hosten så jag har inte så många att visa.
Men så här ser det ut då det är klart.
Tuschen var inte så snyggt, men det försvinner med aceton.
Jag kunde lagt ner en timme på att mäta och jävlas innan jag bestämt mig var hålet skulle vara, men det skulle slutat som skit och krokigt ändå. Nu körde jag mer eller mindre på frihand, blev skit ja, men det gick fort :applåd:

Blir kul att se om det hjälper nått.
Hålet till höger, jo det blev lite snett :blink1:.

Någon som tyckte att mina filter var skitiga. Så här ser avfettningmedlet ut:nerd:

Kommer efter bild senare.

Tyvärr inga bra bilder på slutdämparen, gjort av motorbyggare.
Dessa ville inte låta sig laddas upp.
Det vill dock läcka lite avgaser i skarven så jag tänkte försöka få dit en fjäder till.
Lite slipning.

Bränna lite loppor.

Och lite färg.

Lite översiktsbild.

Skulle kanske kapat brickorna innan, kanske om jag måste sätta på undersidan..
Om det skulle fortsätta att läcka, kan man smeta nått kit eller dyl i skarven som bränner fast så det blir tätt? någon som provat nått?

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Sv: Sminka grisen lite inför vintern uppdat 17/1

Fan, att man bra får ha 15 bilder i ett inlägg, blir så många poster, för alla gillar väl bilder:hmmmm2:
Den här slutburken har byggts som sagt av motorbyggaren. Satt som skit i chassit, har svetsat dit det nedre fästet i fjol. Så nu sitter den bra.
Det har tyvärr hunnit smälta upp ett hål i baljan under, nu har jag poppat fast en plåt där som skydd.
Ovan

Under

Vafaan har jag en skada på trailingarmen :'( måste kolla då jag kommer hem.

Sek rengöring.

Hittade en glidklack med sprickor i, ja det var pirat...

Hur skall man veta om denna är vit eller beige, jag röstar nog på vit eller?

Tänke gå ner ett steg i förspänning, då måste jag visst veta färgen?

Vad tror ni om det här :'(

Växlar inte riktigt ut va, nog vill vi att remmen skall upp 5-6mm till eller?

17/1 Då har vi jobbat vidare.
Kan säga att det verkar hittils vara tätt mot dämparen nu med extra fjädern, att något går bra ibland ;-)

Vad tror ni skulle detta kunna funka, har någon gjort det tidigare?? :rock:

Här har jag svetsat fast nya fästet i bågen, vad kallar man denna båge?

Lite fixande senare.

Bakifrån, ni ser där nere det gamla fästet.
Gode långt fram, flyttar fram runt 18cm.

Åker nu på att kapa ner rutan också :'(
Ni som gjort det, har ni verkligen använt sticksåg?

Det var allt för idag.

Mvh A[/quote]

Last edited:

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
17/1 uppdat i tidigare inlägg.
Har original uppsättning i variatorn förutom att jag har 286 ramper skall tydligen vara dom bästa enl massan.
Tycker det borde gått nästan 1000tals variatorkalibrerade 670 runt i sverige genom tiderna, någon måste ju ha en super set upp att dela på. Åtminstone som utgångsläge.
Tack på förhand.
Mvh Andre

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
17/1 uppdat i tidigare inlägg.
Har original uppsättning i variatorn förutom att jag har 286 ramper skall tydligen vara dom bästa enl massan.
Tycker det borde gått nästan 1000tals variatorkalibrerade 670 runt i sverige genom tiderna, någon måste ju ha en super set upp att dela på. Åtminstone som utgångsläge.
Tack på förhand.
Mvh Andre
om jag minns rätt så kan du köra med 283,285,286 ramper oså skulle man undvika 280 iaf.
pinnvikten skulle vara minst 17 gram.
sen vet jag inte om din maskin är orginal?

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
om jag minns rätt så kan du köra med 283,285,286 ramper oså skulle man undvika 280 iaf.
pinnvikten skulle vara minst 17 gram.
sen vet jag inte om din maskin är orginal?
Du menar att det varierar alltså mellan vilka pinar som dom sätter i från fabriken.
Ja varför inte :hmmmm: hur skall dom annars varierar vikten.
Jag får beställa variabla pinnar då.. Var var det jag såg fanns, var det SMP eller vad dom nu heter.
Mvh A

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
18/1

Rutan, ja det gick bra att såga med ett fint blad på sticksågen.

Listen togs lätt bort och sattes lätt tillbaka. Ja visst kunde jag tagit mer, men nu ger den då någon effekt, får titta lite på andras och bestämma om jag får ändra modell senare.

Sedan hade jag lovat bild få luftfiltrerna, blev våldsamt mycket renare.

Man kanske får bestycka om nu ;;

Sedan till lite jävlenskap.
Det sitter en gaskabel som inte är org... har en org föresten som någon vill köpa. För att kunna justera upp trotteln tillräckligt högt, jag så jag får full gas, måste jag skruva upp metallstycket så mycket att det åker upp förgasarelocket, ja eller åtminskte sitter i max engäng, och fullgas är ju livsnödvändigt att få :rock: . Därför har jag försökt limma fast en mutter med kemimetal så att jag kan skruva upp det.

Om någon sitter på annan dunderlösning, så skriva gärna det.

Mvh A

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Skotern tvärstannade på tomgången då jag kom hem efter en provrepa.
Fick inte igång den, startade dock några dagar sendare och jag kunde köra ut urgarage på lite test körning på vägen.
Tvärstandade då jag skulle handvända.
Varit ut och dragit några ggr utan att den startade, tog fram komptestaren
Ca 9kg, bar eller vad man nu mätar... i ena drygt 2 i den andra :doh:
Loss med toppen :shock:

Det är Rotax 670 borrad till 721cc.
Finns nog inget foder kvar för borrning.
Så allternativen är.
1 Beg cyll +borrning nya kolvar
2 nytt foder 747 cc ny kolvar :shock:
Vet inte konstnaden för igentligen nått av det. Gissar att allt 2 är dyrare....
Vad säger ni..

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Ucsh! Det där var inte vackert.
har du haft lös toppen tidigare under projektens skull?

Jag skulle skaffa beg cyllar och porta dom om jag vore du, lär vara billigast!

sen det där med 747, så är det ganska svårt att få tag i kolvar.