smörjnipplar ski-doo summit

Tobak

Aktiv medlem
30 jan 2012
62
0
6
hej, jag har en ski-doo summit 800 01a, ja undrar vars smörjnipplarna sitter under huven förutom vid bromsskivan? och om någon har nån ritning eller något som visar vars dom sitter

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Finns det inte något smörjschema i instruktionsboken? Om du inte har sådan så tror jag det finns en klistrad länk till nedladdning av såna här på forumet.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Är det en 2001? Isf har du en under sekundären, där gaswiren går in. En till under pipans böj framtill till styrleden. Har aldrig sett någon vid bromsskivan?

Tobak

Aktiv medlem
30 jan 2012
62
0
6
kan mycket möjligt vara en luftnippel vid bomsskivan har bara tittat lite snabbt, men kan ingen länka något smörjschema så att de går att skriva ut ?

Tobak

Aktiv medlem
30 jan 2012
62
0
6
Är det bara jag som inte kan öppna mapparna på sidan? Skulle vara tacksamt om någon kunde kopiera in en bild på motorrummet med pilar där nipplarna sitter så man kan skriva ut de

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Sitter två stycken nipplar för styrningen under huven. Enklast att komma åt om man tar bort avgaspipan, - går att komma åt ändå men trångt som f#n.
Se pilarna på bilden.

Sedan sitter det en fettnippel där hastighetsmätarwiren går in i drivaxeln.
Nummer 11 på bilden.

Någon smörjnippel vid bromsskivan finns inte. - Sitter en luftningsnippel på bromsoket bara.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Beträffande smörjnippeln nr 11 så finns det anledning att vara mycket försiktig när man smörjer där. Drivaxellagret nr 6 är säkert heltätat "2RS" , och om man pumpar i fett för kung och fosterland riskerar man att den ena tätningen trycks in i lagret och den andra trycks ut och sedan hänger lös på drivaxeln i tunneln, då dröjer det inte länge förrän även fettet är ersatt av snö och is så att lagret rasar. SKF-återförsäljare brukar mycket bestämt varna för att försöka eftersmörja den sortens lager, senast jag köpte ett sånt lager på Momentum rekommenderade han bakom disken att ta bort smörjnippeln och plugga hålet för säkerhets skull.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Beträffande smörjnippeln nr 11 så finns det anledning att vara mycket försiktig när man smörjer där. Drivaxellagret nr 6 är säkert heltätat "2RS" , och om man pumpar i fett för kung och fosterland riskerar man att den ena tätningen trycks in i lagret och den andra trycks ut och sedan hänger lös på drivaxeln i tunneln, då dröjer det inte länge förrän även fettet är ersatt av snö och is så att lagret rasar. SKF-återförsäljare brukar mycket bestämt varna för att försöka eftersmörja den sortens lager, senast jag köpte ett sånt lager på Momentum rekommenderade han bakom disken att ta bort smörjnippeln och plugga hålet för säkerhets skull.
Ja, nu är det inte själva lagret som avses att smörjas, utan det är hastighetsmätardrivningen som behöver fett någon gång då och då.

Men som sagt, ytterst lite ska pumpas i där.