Smörjning RAVE portar E-tec?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Någon som provat ta bort smörjningen på sina avgasportar på en 800 e-tec? Har funderat på att leda tillbaka oljan till tanken via luftningen på min maskin, men skulle vara intressant av nån som prövat och höra hur mkt det påverkade förbrukningen och om det börjat kärva?
Känns som att smörjningen av avgasportarna är rätt onödig? då man gillar att gasa dvs dom rör sig konstant, plus att det går ju igenom dryga 4%...
Är less på bajsbruna spyor i snön och surlukt!

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hm, pratade just med en bekant som är mekaniker hos en ski-doo åf, han sa att dom prövade på en 12a förra året och tyvärr så funkade det inte att ta bort, går för torrt och skär fast till slut.
Är dock ingen fara att ta lös och rengöra, behöver inte nollas efter det.
Verkar mao helt jävla hopplöst att få ner oljeförbrukningen på min 11a till en rimlig nivå!!!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Låter otroligt att dom ska kunna gå torrt och skära fast...
Hardå aldrig sett en avgasport som är torr...

Okej. 800PSR. kul att höra nån som testat...
Lutar åt att jag testar i år...

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Låter otroligt att dom ska kunna gå torrt och skära fast...
Hardå aldrig sett en avgasport som är torr...

Okej. 800PSR. kul att höra nån som testat...
Lutar åt att jag testar i år...
Ja mina var då absolut inte torra efter 80mil. portarna har ju klarat sig utan smörjning i alla år innan e-tec.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Han sa att det var "örona" som gått torra, tyckte oxå det lät konstigt men känner killen jag pratade med och vet vem han som provat koppla bort smörjningen är, han är mkt tekniskt kunnig minst sagt. men som sagt var det på en xrs 12a, kan ju vara så att det funkar bättre på en lössnömaskin?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Öronen/Vingarna har ju funnits ett antal år... Vet inte om dom kom på 800R eller ännu tidigare...
Så på dom har det ju funkat utan extra smörjning...

Tvivlar inget på dig Macke, du verkar ju ha en bra källa...
Skulle man titta på en äldre maskin kanske det sett likadant ut med torrheten...

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jo, vingarna satt på 800r oxå, tyckte oxå det lät lite konstigt men så sa han.