Slitna rullar, påverkar mycket?

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Rullarna i primären på min skoter är riktigt slitna. En är nästan av på mitten.. Påverkar det mycket? För den går lite konstigt i lössnö, kan det vara felet?
när man renoverar är det lika bra att köpa ett helt kit då eller bara nya rullar (och vikter)? / Mathias

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är en katastrof , ena vikten får en annan vinkel mot rullen och dessutom blir friktionen xtremt hög , skivan vill kantra och nöter bussningarna hårt/snett , vikten slits desutom ner , det är garananterat felet , med lite tur klara du dig med att byta rullar och vikter ...

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
är väll ingen ide att stoppa dit begade rullar när man väl har isär den , köp nya eller köp en helt ny eller fräsh begad variator

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
När du väl håller på ska du byta alla slit-delar. Kommer att göra stor skillad.

Kontrollera även variatorkorset efter sprickor så att du inte får höra ett otrevligt klonk :afraid:

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
japp, ska kolla det! fanns på duells för 650,

Repsats Primär P-85-motor 1989- Alla modeller med breda rullar.

så står det på duells.se. för det ska väl sitta en sån variator med breda rullar i en XLT? :p

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
jag vet inte vad jag ska säga? slitna vet jag inte men det har blivit en liten kant på den vikt som låg mot den dåliga rullen, men det ska väl inte påverka va? det är ju inte så att hela vikten är borta precis :p

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är ytterst vikigt att alla vikter ser likadana ut och väger lika mkt , vikterna trycker med ett oerhört tryck på rullarna , väger dom olika eller har olika profil (vi tex en nötskada) så kommmer en att trycka mindre å rörliga skivan vill kantra , köp nya vikter om dom är slitna ...

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
mm, det är ju sant! ska kolla över allt sånt där så man slipper klater och såvidare senare :p bättre å göra noga en gång än onoga flera som jag brukar säga!

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Tjena Grabben. Ett tips är att när du har renoverat varatorn ska du ta den till en motor renoverings firma i din stad och be dom balansera den ( kostar inte mycket ) Om du kör med en variator som är i obalans blir det vibrationer och vevaxeln kommer att gå av speciellt på tripplar ( jag vet ) + att den kommer att växla mycket bättre.