Slipper vi kedja och kedjehus i framtiden?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
På ockelbon min är backväxel löst med en separat låda före "remhuset" så i det fallet är det inte viktbesparande.

E

ejwbegysv

CMX PROMO - TURBO ROCKET :
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=9AmtNblmins[/ame]

Bla "Belt Drive".

4

426H

Tekniskt intressant, i takt med utvecklingen av motorer med annan och bättre effektkurva borde vi snart kunna plocka bort växellåda/kedjehus, om det sedan är remdrift eller ännu mer utvecklade variatorer lär väl framtiden utvisa.

Jag är övertygad om att under min levnad kunna köpa en "Stock" hållbar "Crossover" med 50 cm matta som väger klart under 250 kg tom i alla fall.
50cm bred matta? Varför då? Blir ju sjukt bred tunnel. Kanske passar bra för hjulbenta. ;) Tycker dagens 41 cm mattor på tex skidoos crossovers är i bredaste laget för att få optimal ergonomi. Nä, jag tror 38*350-370 är optimala måttet på en crossovermatta.

S

StoxResearch

Fördelarna med rem är väl mest att det är rent, fint, kräver mindre underhåll och inte modifierar kedjehuset vid haveri, :) Det är väl tystare också antar jag. Det som vinner i rekreationsfordon är i regel det billigaste att tillverka, så länge det inte ger allt för missnöjda kunder. Det är straffet för att folk vill köpa så billigt som möjligt. Kör man bara std får man ALDRIG de bästa grejerna.

Vill man istället öka verkningsgraden så kanske en vanlig MC kedja är det bästa.

PS. Jag kan verkligen förträffligt lite om förluster och liknande vid olika alternativ så nån som kan får gärna berätta mer, :)

K

kenth

Såg ett konverterings kit nånstans för 9500kr och att många av klätter freaksen i staterna kliver över till det systemet. Kommer inte ihåg bara var fan jag såg det.