Slipper vi kedja och kedjehus i framtiden?

E

ejwbegysv

Kanske något skotertillverkarna tar till sig i framtiden :

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=NytX3h8-POk[/ame]

:becky:

E

ejwbegysv

Vikt, ingen olja, byt enkelt själv efter leden (typ) sen hållbarhet för crosskörning tex..

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Nu när RER -back o likande system finns sedan länge tillbaka, så är det hög tid att införa remdrift istälet för kedjehus. Tyvärr går det inte att kombinera med mekanisk back.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Observera att detta bara är prototyp än så länge.
De ska ju ha dit hastighetssensor samt att de även ska fixa fram ett kf-lock (givetvis!).

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sån där remdrift har jag på min 4500, smidigt om det händer nåt när man är ute, förutsatt att man har extrarem med sig.
Man slipper ju olja och söl. i övrigt vet jag inte om det är några fördelar. förutom kanske lite mindre vikt.

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Vikt, ingen olja, byt enkelt själv efter leden (typ) sen hållbarhet för crosskörning tex..
Håller med, älskar ideén! slippa spränga kedje hus, spänna kedja, byta drev och kolla olja osv, förenklar undehåll så mycket om dom får till det med hållbarheten på rem osv.

Hur blir det med broms mån tro? några ideér?

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Hej

Bra med nya ideer men, remdrift är inte speciellt ny. Fördelarna är flera. Nackdelarna är det vanliga när man pratar remdrift.
1. Kedja är billigt för tillverkarna
2. Backväxel när man inte kan reversera motorn (4-Takt)
3. Värmeutvecklingen
4. Platsbrist eftersom remmar oftast tar mer plats.

Tror ändå att kedjor är det som kommer att gälla eftersom tillverkarna tycker det är bra. Skulle vara kul att se vad ett sådant rempaket kommer att kosta i slutändan.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tekniskt intressant, i takt med utvecklingen av motorer med annan och bättre effektkurva borde vi snart kunna plocka bort växellåda/kedjehus, om det sedan är remdrift eller ännu mer utvecklade variatorer lär väl framtiden utvisa.

Jag är övertygad om att under min levnad kunna köpa en "Stock" hållbar "Crossover" med 50 cm matta som väger klart under 250 kg tom i alla fall.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Om jag kommer ihåg så har Yamaha_nisse köpt något liknande till sin Vector..
Jag har hört att remdrift håller bättre än kedja, stämmer det?

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Alla vi som följer OCC på tv vet att hästkrafter och rem är inga problem :).
Det är konstigt att det inte är standard redan, mindre vikt och enklare ras när olyckan är framme.

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Alla vi som följer OCC på tv vet att hästkrafter och rem är inga problem :).
Det är konstigt att det inte är standard redan, mindre vikt och enklare ras när olyckan är framme.
jo men dom åker ju med en 3 tums rem en sån skulle jag inte vilja ha under huven då finns det ingen plats kvar för nå annat

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Att ersätta kedjan med rem i all ära - men förklara nu för mig varför man inte kan förändra utväxlingen på variatiorn direkt, så man slipper både kedja och rem "nr 2"??

Skulle ju spara vikt om något, och även källa till effektförluster?

Men förmodligen har något ett väldigt bra svar på min fråga :)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Att ersätta kedjan med rem i all ära - men förklara nu för mig varför man inte kan förändra utväxlingen på variatiorn direkt, så man slipper både kedja och rem "nr 2"??

Skulle ju spara vikt om något, och även källa till effektförluster?

Men förmodligen har något ett väldigt bra svar på min fråga :)
Sekundären skulle bli enorm, däri ligger problemet.