Släppa på balatarem pro rmk -11

alatan

Medlem
15 jan 2022
14
2
3
27
Dalarna
Hej, har nyligen införskaffat mig en pro rmk 800 från 2011. Var ute i förrgår för en provtur och slogs då av att den kändes som en pråm ute i lössnön på myren, skidorna lättade absolut ingenting vid full gas. Släppte på den bakre boggie dämparen ca 2cm till 27cm totallängd (maxlängd enligt polaris manual). Sen skruvade jag åt främre boggiedämparen 1 cm så den hamnade i mitten av gängorna.

Till min besvikelse gav detta ynka resultat. Skidorna lyfter någon cm högre än tidigare, på tok för lite för min smak. Så jag tänkte nu släppa lite på balataremmen, men insåg att det bara fanns ett hål på den.

Så min fråga är om det är lugnt att förlänga remmen på en pro rmk -11? Antingen göra nya hål eller köpa en längre rem. Hur många cm vågar man förlänga den med? Eller finns det en anledning till att det bara finns ett hål från början? Vill undvika att skicka iväg glidskenorna genom mattan eller förstöra mattan för den delen. Jag behöver inte ha en regelrätt rullemaskin men lite lättare i framändan hade känts bättre.

Jag vet att en pro rmk kanske inte är rätt modell för mig som inte klättrar i branter, utan mer myser runt på myrar. Men priset på maskinen gjorde valet enkelt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Polaris pro rmk är den svåraste maskinen att få upp skidorna på, köp en Skidoo summit om du vill ha rulle.
Du är riskabelt att släppa ner boggin så gör inte det utan antistab hjul. På pro rmk 12- och ev 11 också så är de borrhål ca 30 mm längre ner för infästning för boggi fram , de är till för Assault boggininfästning. Många lockas att flytta ner boggin dit men de är riskablelt. Om du mont antistabhjul fram i boggiskenor så går de bra . De är sok Assault boggihål för Assaulten har annan form på boggiskenornas anfallsvinkel.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Går även att pressa boggieskenorna i framkant så dom blir lika "uppvikt" som assaultens. Eller byta till assault eller khaos skenor. Khaos bakre fjäder i boggien är en av dom mjukaste fjädrarna hos polaris har jag för mig? Det där har nog Asker bättre koll på än mig. Så en sån skulle man kunna andvända sig av om man vill få lite mera res oxå? Sen så spelar ju så klart variatorer och kondition på motor in oxå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Billigast är att bara pressa om skenorna i framkant och sätta boggien i assaulthålet. Sen kan man somsagt byta till en khaos fjäder bak den är mjukare.
Sen myser du bara runt på myrar så sätt i en peak 2.5 matta, åker du inte rulle då så går motorn på en cylinder...
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Är oxå lite sugen att flytta ner min rmk i assault hålet. Men vad tycker aluminium skenorna om att bli böjda? Kan dom spricka? Ska man värma dom?
 

alatan

Medlem
15 jan 2022
14
2
3
27
Dalarna
Tack för svar. Ja det lät ju som en hel del jobb, kanske får nöja mig så här denna säsong. Tog en närmare titt på remmen idag, den var skapligt nedsliten så jag bytte ut den.

Fick även reda på att förra ägaren bytt fjädrar (och ev. helix), primär 165-344 sekundär 160/260 med original 10/68 vikter. Detta borde ju även göra en del för skidreset har jag läst. Så man har en stilla förhoppning att remmen var så sliten att maskin inte gick som den skulle. Aja, återstår att se.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tack för svar. Ja det lät ju som en hel del jobb, kanske får nöja mig så här denna säsong. Tog en närmare titt på remmen idag, den var skapligt nedsliten så jag bytte ut den.

Fick även reda på att förra ägaren bytt fjädrar (och ev. helix), primär 165-344 sekundär 160/260 med original 10/68 vikter. Detta borde ju även göra en del för skidreset har jag läst. Så man har en stilla förhoppning att remmen var så sliten att maskin inte gick som den skulle. Aja, återstår att se.
På just 2011 kan man med fördel köra 10-66 vikter för de går lite sämre än de nyare.