skumt ljud från kolvarna

N

N_w

tjena, har nyss bytt mina kolvar som skar i vintras så jag stoppade tillbaka std kolvarna som hade gått 600mil ca. renoverade cylindrarna tog bort aluminumrester och honade om dem. Igår så monterade jag kolvarna och satte cylindrarna på plats alla rörliga delar är smörjda ordentligt. när allt var på dess plats drog jag runt motorn för hand och vid ett visst läge hörs ett tickljud om man snurrar runt motorn sakta, det är som att kolvringen vill fastna i en kanal men motorn går ändå runt lätt man hör bara ljuder när man snurrar motorn sakta. Kolvarna är monterad rätt med pilen mot utblåset. Kan det ha med kolvringsgapet att göra? isf hur stort skall spelet vara när ringen är placerad i cylindern? mxz 600 -01 std dimension ca 75,?? dimension

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Montera tillbaks 600mil gamla kolvar? Du bytte iallfall ringen hoppas jag...
Är kolvringsstoppet kvar i kolven? (Ska sitta på insugssidan)
Kolvringsgapet ska vara ca 0.25 till 0.64mm.

N

N_w

yes,yes,yes okej:). men jag är inte säker på att det är ett skumt ljud har bara int tänkt på det tidigare ksk? vet inte..

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Dum fråga kanske, men hade du variatorn på vevaxeln? De kan isf möjligtvis inte ha varit vikterna som du hörde när dom rörde på sej? Bara en tanke ja fick...

N

N_w

Dum fråga kanske, men hade du variatorn på vevaxeln? De kan isf möjligtvis inte ha varit vikterna som du hörde när dom rörde på sej? Bara en tanke ja fick...
nej nej satan:) bra du har koll men de hade man hört fort

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
bytte du INTE kolvarna när du hadde isär den efter 600 mil.
"renovera" cylindrar och inte byta kolvar tycker jag låter som att göra sig själv en jävla otjänst.

nån ordning får det väll vara

N

N_w

meningslöst då den bara ska gå en vinter till.

Senast redigerad av en moderator: