SKS i lössnö ( 2000 ) ?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
tjena

är det någon här som har ägt en sådan skoter årsmodell runt 00

som kan berätta hur dom är i lössnö och hur bra dom är att klättra

skulle också gärna vilja veta hur höga kammarna är?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
En SKS 700 -00 har 32mm kammar. Det är väl tänkt att den ska vara en SportTouring för alla dom hade väl dubbeldyna i sverige??
Det går ju bättre i snön än en kort eller ren touringmaskin. Men inte alls lika bra som en RMK. Så enkelt är det.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
RMK:n är väl helt enkelt en förädling av SKS:en. Det vill säga högre kammar, enkeldyna och lite annat godis. Vet inte hur det är med utväxling och så, kanske inte fullt lika stark som RMK:n

Den går nog ändå rätt bra i snön. Som föregående säger så är det nog tänkt att vara en Touring med en del klätteregenskaper.
Är säkerligen en fin fin skoter!
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
utväxlingen skiljer både topp & botten drev mindre på rmk'n och tror att den har lättare vikter oxå, men allt för djupare snö. Har min 3:dje sks i ledet nu och är nöjd om man ser på min körning iallf "allround" precis som dom föregående skrivit så: ska man kör mycket i djup snö/ospårat RMK
Lite mera ledåkning / åka 2 ibland ,den tar sig hyggligt fram i snö'n oxå SKS
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
En arbetskompis till min farsa har en SKS 700 -02 och den går skitbra i djupsnö. Vi hittade en sjö en gång där det var helt okörd. Kanske 60-70cm puder. Farsan körde fast direkt men han tog sin fram kanonbra. Inte lika snabbt och bra som min RMK dock. Men han tog sig iaf. Blev faktiskt lite imponerad då.
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
SKS maskinerna är nog en av dom mest allrounda maskiner som finns! funkar finfint att åka 2 på, går utmärkt att åka ensam, håller för att hoppa lite, kul att busa med i snö..

jag tycker de är en av dom bättre skotrarna som finns, i den prisklassen dvs 40-45 tusen, sen att alla har back är ju en stor fördel.

man kan ju säga såhär, dom är inte bäst på nåt men bra på allt!
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
the trasher skrev:
SKS maskinerna är nog en av dom mest allrounda maskiner som finns! funkar finfint att åka 2 på, går utmärkt att åka ensam, håller för att hoppa lite, kul att busa med i snö..

jag tycker de är en av dom bättre skotrarna som finns, i den prisklassen dvs 40-45 tusen, sen att alla har back är ju en stor fördel.

man kan ju säga såhär, dom är inte bäst på nåt men bra på allt!
Låter som en bra beskrivning på en SKS! Är nog det som är tänkt, det ska vara en skoter som är bra på det mesta.

Nästan så man ångrar att man inte köpte en SKS istället för RMK:n... Men när jag tänker efter så... Nae!

RMK Power! :D

Åter till topic, det är bara jag som svamlar!
 

Johanfredrik

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Hei .
Vil si meg enig i det meste som er nevnt her ang. SKS , veldig allround med helt ok flyt i løssnøen . Skal en klatre og og ha mest vekt på smidighet / manøvrering i dyp løssnø vil nok RMK være det beste valget mtp. kammer og sporvidde - skal en derimot ut på tur med passasjer / kjøre på hardpakkede løyper og skare vil nok SKS være det beste valget . Tror Xtra10 - boggien tåler mere belastning ( passasjer / kjelke ) generellt sett .
 

Bosa

Medlem
8 dec 2004
10
0
1
Silly Bear skrev:
tjena

är det någon här som har ägt en sådan skoter årsmodell runt 00

som kan berätta hur dom är i lössnö och hur bra dom är att klättra

skulle också gärna vilja veta hur höga kammarna är?
Sen har du ju RMK GenII-maskinerna också som är vassare i snön än vad SKS:en är. Ligger ganska vettigt i pengar de också, borde kunna få en 01:as 700 RMK för runt 50k med back. Hade själv en sån förut och var riktigt nöjd med den. Sen beror det ju förstås på om du ska ha dubbeldyna osv...:)