SKS / Boondocker / Summit X

DBlom

Ny medlem
22 feb 2021
4
1
3
43
Kälarne
Hej



Första posten!

Behöver lite vägledning. Kikar på skoter som kommer nyttjas framförallt för att köra “teknisk” körning “utanför led”. Bra 1+1 säte är ett plus då jag ibland vill ha med sonen och våra snowboards. I nödfall vill jag kunna dra folk/grejor med pulka, men det är inte ofta. Har tre objekt som jag hittat där alla har lite olika för/nackdelar, men vill gärna kolla om jag tänker rätt.

Polaris SKS 155
2021 - 5 års garanti - 160k
Ser fin ut för mitt användande, ända nackdelen jag ser är att 1+1 sätesutbudet verkar lite sämre än för BRP

Boondocker DS 850 3900
2020 - 4 års garanti - 154k
Ser mer lekfull ut än SKS med smalare stance, bättre 1+1 säte än Polaris, frågetecken på kylning men kanske funkar med isrivare och deras stänka?


Summit x 154
2020 - 4 års garanti - 145k
Samma som Boondocker i stort eller?





Vad tror ni?
 
Last edited:
Reactions: Sneeuwscooter

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag kan väl egentligen bara svara för summiten och den är skitkul i trång skog ända tills det blir brant och hårt. Då kräver den mer av föraren än tex polarisen. Dämparna är sådär...speciellt på hårdare före. Är det rent puder funkar de väl hyffsat men den blir lynnig och oberäknelig på skare och vårföret (tycker jag). Jag har shimsat om mina så nu funkar den helt OK. Mattan är nästan för bra grepp i oftast.

I och med att boondockern har annan boggie, andra skidor och eventuellt annan matta än summiten så kan det skilja en hel del. Jag har bara kört en sån på en åker så det säger ingenting. Den är tyngre än summiten men hur mycket vet jag inte och i slutändan kanske det inte påverkar något. Den ska tydligen vara stabilare på skrå.

Teknisk åkning är ju ett ganska brett begrepp. Jag åker med flera olika människor och det är nog tekniskt svårt för alla men det som är tekniskt svårt för de som är lite bättre är snudd på tekniskt omöjligt för många andra inklusive mig själv i vissa lägen (brant och hård terräng med massa träd).
 
Reactions: DBlom

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Hej



Första posten!



Behöver lite vägledning. Kikar på skoter som kommer nyttjas framförallt för att köra “teknisk” körning “utanför led”. Bra 1+1 säte är ett plus då jag ibland vill ha med sonen och våra snowboards. I nödfall vill jag kunna dra folk/grejor med pulka, men det är inte ofta. Har tre objekt som jag hittat där alla har lite olika för/nackdelar, men vill gärna kolla om jag tänker rätt.



Polaris SKS 155

2021 - 5 års garanti - 160k

Ser fin ut för mitt användande, ända nackdelen jag ser är att 1+1 sätesutbudet verkar lite sämre än för BRP





Boondocker DS 850 3900

2020 - 4 års garanti - 154k

Ser mer lekfull ut än SKS med smalare stance, bättre 1+1 säte än Polaris, frågetecken på kylning men kanske funkar med isrivare och deras stänka?





Summit x 154

2020 - 4 års garanti - 145k

Samma som Boondocker i stort eller?





Vad tror ni?
Om du tänker köra sakta på led med skjuts och ev dra nått är det nog ingen höjdare med vare sig Boondocker eller Summit och gissar att Polaris är ungefär likadan visst funkar det om du har möjlighet att gå på sidan och kyla ner den men det kanske inte är så lätt med skjuts. Till Boondocker finns luftkylare och fläkt att köpa till av samma typ som sitter på Xterrain då funkar det helt klart bättre en sån sitter på min Boondocker.
 
Reactions: DBlom

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Kör själv en 21s SKS 155 med lite samma användningsområden för det allra mesta själv med teknisk körning och klättring i fokus men ibland med sambon bakom på extradyna. Pulka kommer lite senare in på säsongen, men har legat och puttrat i 15-30km/h bakom andra ekipage på hårdpackad led utan isrivare och legat runt 45C i temp.

Komforten på extradynan är helt okej och montering tar bara någon minut. Har man ingen väska monterad på tunneln när man är själv kan man lämna kvar fästena och då är det bara att klicka fast den.

En SKS är ju som en pro, lite tråkig och förutsägbar men den tar dig dit du vill.
Nu kör jag med 57mm peak, khaosskenor och Öhlins runtom och då är den helt plötsligt väldigt lekfull.
 
Reactions: DBlom

DBlom

Ny medlem
22 feb 2021
4
1
3
43
Kälarne
Kör själv en 21s SKS 155 med lite samma användningsområden för det allra mesta själv med teknisk körning och klättring i fokus men ibland med sambon bakom på extradyna. Pulka kommer lite senare in på säsongen, men har legat och puttrat i 15-30km/h bakom andra ekipage på hårdpackad led utan isrivare och legat runt 45C i temp.

Komforten på extradynan är helt okej och montering tar bara någon minut. Har man ingen väska monterad på tunneln när man är själv kan man lämna kvar fästena och då är det bara att klicka fast den.

En SKS är ju som en pro, lite tråkig och förutsägbar men den tar dig dit du vill.
Nu kör jag med 57mm peak, khaosskenor och Öhlins runtom och då är den helt plötsligt väldigt lekfull.
(Tack för svar alla)

Vilket 1+1 säte kör du med? Det man monterar på den lilla lastbågen?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Kör själv en 21s SKS 155 med lite samma användningsområden för det allra mesta själv med teknisk körning och klättring i fokus men ibland med sambon bakom på extradyna. Pulka kommer lite senare in på säsongen, men har legat och puttrat i 15-30km/h bakom andra ekipage på hårdpackad led utan isrivare och legat runt 45C i temp.

Komforten på extradynan är helt okej och montering tar bara någon minut. Har man ingen väska monterad på tunneln när man är själv kan man lämna kvar fästena och då är det bara att klicka fast den.

En SKS är ju som en pro, lite tråkig och förutsägbar men den tar dig dit du vill.
Nu kör jag med 57mm peak, khaosskenor och Öhlins runtom och då är den helt plötsligt väldigt lekfull.
Kör jag så sakta som 15 km/h min Boondocker 3900DS på hård led så kommer den larma på temp 85 grader trots isrivare om jag inte haft extra kylare de går helt enkelt för sakta för att det ska sprätta upp snö på kylarna trots att det är full lång kylare på den det behövs mera fart nu sitter det ju 3 tums kammar på den vilket inte förbättrar kylningen.
 
Reactions: DBlom

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Läs bara och några frågor, jag är också intresserad av en Boondocker och SKS och Summit eller Freeride.

Den är tyngre än summiten men hur mycket vet jag inte och i slutändan kanske det inte påverkar något. Den ska tydligen vara stabilare på skrå.
Boondocker 2020 är 250 Kg.

Kör jag så sakta som 15 km/h min Boondocker 3900DS på hård led så kommer den larma på temp 85 grader trots isrivare om jag inte haft extra kylare de går helt enkelt för sakta för att det ska sprätta upp snö på kylarna trots att det är full lång kylare på den det behövs mera fart nu sitter det ju 3 tums kammar på den vilket inte förbättrar kylningen.
Kan du köra snabbare med Boondocker på hard led? Är det bättre?
Kan du köra långsamt med Summit på hard led? Kylnar den bättre?
 
Reactions: DBlom

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Summit och Boondocker har ganska likvärdig kylning men borde va ett litet plus för Summit för den har längre tunnel men inget jag märkt av. För låg fart på hård led med höga kammar ger dålig kylning oavsett längd på kylaren för den får för lite kylande snö på sig.
 
Reactions: Sneeuwscooter