Sks 800 vs mountaincat m8000

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Går i tankarna att byta skoter å vill ha en lössnömaskin som ändå fungerar på leden. Blir alltid en del transport +att det alltid blir nån dag med ledkörning då och då... Funderar på m8000 eller sks 800 års 18 el 19. Nån som provkört båda och kan gemföra?

Varmgång?
Framkommlighet?
Rolighetsfaktor?
Driftsäkethet och kvalitet?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Varmgång är inget problem med nån av dom, Polarisen går klart bättre i snö men Arcticen är busigare. Har väl inte varit något större bekymmer med nån av dom egentligen men motormässigt är Arcticen driftsäkrare. Båda är USA byggda vilket verkar vara gemensamt för att passform på kåpor osv inte är den bästa 😊
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Det är väldigt svårt att säga vad nån annan ska köpa. Bästa är om du provar båda så du får känna efter vad som passar dig. Arcticen har jättebra motor och drivlina men jag själv skulle aldrig köpa en ändå för jag kommer inte alls överens med det chassit för min körstil. Men bara för att jag tycker det kanske du tycker den är fantastisk.
 

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Jo det bästa vore ju att få provköra.. Inte det lättaste dock. Svårt att få nån bra känsla på en kort provtur hos handlare.
Ha ju en fyrtaktare artic å har väl inte så mycket ont att säga om chassit annat än lite tungjobbad, men kan tänka mig att det känns annars med 2-takt i...
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Är i ungefär samma funderingar. En 850 SKS 155 -19 eller en M8000 -19. Vikten verkar ju vara ungefär samma. Har kört en 850 SKS -20 och imponerades över att den matade på bra även efter 100 km/h. Hur är M8000 växlad? Är det som att köra en bil på 1:ans växel och att den stannar vid 100 km/h? Kommer att köra en hel del led men även lössnö i låglänt terräng för det mesta.