Sks 800-03

klackis

Aktiv medlem
22 maj 2007
56
0
1
Norrfjärden
Hej!
Jag tänker köpa en ny skoter och har varit och kollat på en sks 800-03a :laugh:
är det någon som har några erfarenheter av en sån?
Har det varit några kända fel på dom?
Är det något speciellt jag borde kolla den har gått 507mil enligt mätarn.
är tacksam för alla svar.

MVH Jacob

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Hade en sån ett tag och var bra nöjd med skotern förutom krånglande avgasportar (var alu och var inte utbytta på garantin till rostfria), remsprägningar pga slut primärvariator.

Går över förväntan i pudret med 32mm originalmattan, bra skidor med dubbla styrstål (sidehiller2). Gör inte bort sig efter led, DPR (Dual-Purpose-Rail) skenor som är uppvinklade i slutet för att göra den lättare och svänga men ändå ha bra lössnöegenskaper. Den längre mattan gör att istället för att åka ner mellan varje gupp så åker man över allihopa (så att säga). Stabil skoter, går att köra fort med, gjorde 160 efter mätaren men vad verklig fart var har jag ingen aning om..
Elstart, backväxel är lyx som skotern skämmer bort en med.

Är inget speciellt man kollar på den här skotermodellen förutom det angående avgasportarna, dom SKA vara utbytta till rostfritt annars lurar ett dyrt runt något hörn.
Kolla annars bara skicket, sprickor chassie, insugsgummina, elstart (krans, funktion osv) ja allt som kan kännas vettigt.
Är den i bra skick så är det bara att slå till, var bra nöjd med min som jag hade

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
fin skoter säger ja bara! min har gått 525 mil och det enda jag har bytt är.. rem för att jag klanta mig en morgon och gjorde en midja :) men annars så kan du ju utgå efter det polaris_snow skrev. jätte lätt körd, smiskar fint på led och sjö och den är dunder mjuk i dämparna så man kan tro att man ligger i en vattensäng när du kör på leden & ifall du köper den hoppas ja du blir en nöjd ägare!

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej då ska jag kanska göra ett komp test. är mattlängden 365? och går det att få in en 51mm matta i den?
MVH Jacob
Jo, de är 365 mattor under dom. 51mm kammar är ja inte helt säker på att de går rakt av men 44mm är inga problem. Men 51mm ska nog inte vara nåra problem, menar RMK hade ju 51mm kammar och kan inte tro att de skulle va så stor skillnad i utrymme mot en SKS/Switchback.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
ja 35tusen, vi gav 50tusn för våran ifjol. för ett bra tag sen låg det en sks ute på blocket med 51 mm kammar på. men som NS säger så är det ju ingen större skillnad mot 03ans rmk.

klackis

Aktiv medlem
22 maj 2007
56
0
1
Norrfjärden
okej det låter bra jag ska nog och kolla lite mer på den i helgen och kolla så att avgasportarna är bytta osv. och kolla om priset är prutat och klart.
MVH Jacob

klackis

Aktiv medlem
22 maj 2007
56
0
1
Norrfjärden
jag var och kolla i lördags och såg ett hål precis under styrstagen börjar han måste ha kört in i något:( måste man byta hela framvagnen då för där stagen satt fast hade också fått sig en smäll:( isåfall finns det någon skoter skrot som kan tänkas ha en?

MVH Jacob