Skrikande Rem

zundinmeister

Välkänd medlem
24 nov 2009
144
0
6
Arjeplog / FUrudal
Har ett problem som har uppstått under dom senaste dagarna. Använder den remmen som jag har använt hela tiden men nu när jag ska stanna så är det som att den vill fortsätta driva skotern. Remmen ligger på hela tiden till skotern dör för att motorn inte längre orkar driva mattan. Jag kan genom att bromsa och gasa upp den lite lätt undvika att skotern dör men detta innebär att ett mycket olustigt ljud som många skulle kalla skrikande rem. (även jag)

Min fråga är vad detta kan bero på! Vet att skrikande ljud från remmen kan uppkomma om den ligger för högt på sekundärvariatorn men i och med att det har fungerat tidigare så blir jag lite fundersam :hmmmm2:

Tacksam för hjälp!

zundinmeister

Välkänd medlem
24 nov 2009
144
0
6
Arjeplog / FUrudal
Och du har inte nån variatorfjäder som gått av? Eller en massa skräp i variatorerna?
Det skulle vara i primären för den har jag inte kollat upp! men tycker att det är ingenting som märks av när man kör med den. bara detta irriterande ljud som uppkommer under 4000 varv. dock inte när den är kall!

norrlands_pöjk

Välkänd medlem
7 nov 2008
140
0
6
Haparanda
Har liknande med min rem, tjuter och lever om allmänt när den blivit varm, och vill driva framåt när man stannar, fast jag misstänker att på min att remmen är
för kort! Så när den blir varm fäster den i inre tallriken på variatorn. kanske inte är så mkt med hjälp med tanke på att det funkat tidigare för dig?

zundinmeister

Välkänd medlem
24 nov 2009
144
0
6
Arjeplog / FUrudal
alltid bra när man kan diskutera med någon som har samma problem. dessutom så är jag mycket glad och tacksam över att det är någon som faktiskt tar sig tid och hjälper till med det man kan. Det ska du ha kredit för! :)

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Har ett problem som har uppstått under dom senaste dagarna. Använder den remmen som jag har använt hela tiden men nu när jag ska stanna så är det som att den vill fortsätta driva skotern. Remmen ligger på hela tiden till skotern dör för att motorn inte längre orkar driva mattan. Jag kan genom att bromsa och gasa upp den lite lätt undvika att skotern dör men detta innebär att ett mycket olustigt ljud som många skulle kalla skrikande rem. (även jag)

Min fråga är vad detta kan bero på! Vet att skrikande ljud från remmen kan uppkomma om den ligger för högt på sekundärvariatorn men i och med att det har fungerat tidigare så blir jag lite fundersam :hmmmm2:

Tacksam för hjälp!
Om det bara hänt helt plötsligt och inte i samband med något rembyte eller liknande så beror det antingen på att nått har gjort så motorn har flyttat sig pga trasigt motorfäste eller liknande. Men de som är mest troligt är väl att någonting kärvar i någon av variatorerna eller som någon nämnde att fjädern gått av. Så riv isär variatorerna och se till så att allt glider och rör på sig utan hinder.

Remtjut är ju vanligt annars när man bytt rem vilket ofta medför att man får shimsa eller justera in sekundären. Remmen ligger för högt i sekundären vilket medför att den i princip upplevs som för kort och då ligger undersidan av remmen och gnider i botten på axeln i primären vilket gör att det tjuter.

zundinmeister

Välkänd medlem
24 nov 2009
144
0
6
Arjeplog / FUrudal
Har kollat upp motorkuddar och dom är hela! men jag tycker om fjädern är av så borde det väll innebära sämre köregenskaper! inte bara på tomgång och tillslagsvarv.. eller? :O

Har i alla fall rivit isär sekundären och kommit fram till att fjädern i den är hel. Kanske lite matt men tycker inte att det borde vara den som är boven. Dock är nya glidklackar beställda och sen en vassare tillslagsfjäder till primären så blir att riva den också!
Konstaterade att glidklackarna har sätt bättre dagar men ändå inte så dåliga. har nu en annan sekundär på från en rxl 650. även denna skriker på lågvarven och vill driva skotern framåt, precis som att remmen är för kort. Men remmen är inte för kort och den ligger bra i sekundären.

betyder detta rimligen att problemet troligen ligger i primären?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nee nu slutar vi spekulera hära....

du säger att den ligger 1-2 under sekundärkanten?... och ändå tar den i på primären..DÅ är de helt fel rem..eller så ligger motorn RIKTIGT långt fram...
remmen ska ligga kring 1-2mm OVANFÖR kanten på sekundären.. då ska mattan precis röra sig om du lyfter upp skotern baktill..

kolla så inte stödarmen släppt framför motorn..sitter framför vänster grenrör..

sitter denna fast och motorn ligger mot sitt stöd på baksidan av motorn (ungefär mitt i mellan primär och sekundär.)
så tkr jag att du ska börja kolla så inga bultar har ätit upp hålen i motorfästet så den flyttat sig..

prova även att starta skotern med huven uppe och V-skyddet borta..så ser du hur variatorerna är...ligger primären ihop hela tiden??.
det är iaf Inte OK att sekundären är ställd så att remmen ligger 1-2mm nedanför kanten....

ett tips.
ryck ur motorn och kika så allt är fräscht där nere och så..ett bra tillfälle att rengöra ordentligt.samt kolla packningar på vattenpump osv.
att rycka ur motorn är inge stort ingrepp..på den där maskinen är de 5skruvar om ja inte mins helt fel..samt släppa på förgasarna.
du har ju inga stag som är i vägen eller så, så de är som bara lyfta rakt ur den.

zundinmeister

Välkänd medlem
24 nov 2009
144
0
6
Arjeplog / FUrudal
Har nu löst problemet!

Hade isär min variator och bytte glidklackar och såg över den i helhet. När jag igår satte dit den så har jag längre inte något skrik på remmen.

Har även beställt ny tillslagsfjäder för att misstänker att den som sitter i börjar bli slak. Passade på att öka på trycket på fjädern till 150 istället för 120 (original).

Gratian

Ny medlem
8 feb 2011
2
0
1
Timrå
Är du säker på att det var glidklackarna som var problemet?

Har nämligen samma problem på min v-max 500 xt ifrån 1998, remmen tjuter och börjar lukta bränt efter man har kört ett tag. Även vid max gaspådrag så slutar liksom gasen att svara och skotern saktar in för att sedan dra iväg igen.

Skulle tippa på en ej centrerad variator men då borde väl remmen ha tagit väl med stryk eftersom jag kört cirka 150 mil med den, men tycker inte alls att den är sliten.

Som sagt problemet är väldigt likt ditt, den tjuter inte alls när den är kall heller! Så skulle gärna vilja veta ifall det är glidklackarna som var problemet!

Tack på förhand

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Gratian: Jag skulle tro att det är att sekundär variatorn är fel justerad. Kolla på baksidan av sekundären och där ska du hitta 3 skruvar med brickor. Ta bort en eller fler brickor och testa och se om remskriket försvinner. Om det inte finns några brickor skaffa lite längre skruvar! Så fick jag göra för att fixa mitt remskrik.

zundinmeister

Välkänd medlem
24 nov 2009
144
0
6
Arjeplog / FUrudal
Tror också sekundären är feljusterad. Kolla hur remmen ligger i sekundären. Om den ligger för högt så skriker remmen. Den letar fäste men får inget tag om remmen och detta ger ett skrikande ljud.

Ska även tilläggas att när jag hade på sekundären från en rxl så gav det ett extremt skrikande ljud. Detta berodde inte på glidklackarna utanför att den sekundären är för smal för edge-remmen. Detta gjorde att remmen låg för högt i sekundären och gav upphov till ett skrikande ljud.