Skotrar i stekande sol.

Mickdoo

Aktiv medlem
27 nov 2012
81
2
8
Vad säger ni om de handlare som förvarar sina skotrar ute helt oskyddade från solen hela sommaren?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Har länge suckat över det fenomenet. Vid Esons nya bygge ser jag skotrar delvis stå helt oskyddade. Skulle nog ha betänkligheter att handla en sådan "drabbad" skoter
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Vet inte om dom far mera illa än att diverse plastdelar kan bli blekta och att dynorna far illa. Bör hursomhelst synas vid köpetillfället och kompenseras med motsvarande prisreduktion.

Men jo, jag hade nog som handlare försökt att ha allt under tak i alla fall.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Kylvätska och bromsvätska händer det nog inte så mycket med.
Men bensinen dunstar och försvinner snabbare än om skotrarna skulle stå under ett skärmtak eller i ett garage.
Däremot så tror jag inte att skillnaden mellan att skotern står fritt under solen, eller under ett kapell är någon skillnad för bränslet. Det är de stora temperatursvängningarna som "pumpar" ur bensinångorna ur tanken.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Skotrar som står under bar himmel tar helt klart lite skada. Luftintag brukar bli bruna och sköra av solen. Massa oxid på motor och variatorer.
Är väll ingen fördel för mattan heller men dom har ändå så kort livslängd så det påverkar inte totalen skulle jag säga.