Skotern startar ej!

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Hej, jag har en skoter. Och motorn som sitter i är en Rotax 464.

Problemet är att den inte startar tidigare startade den utan problem.
Sist jag körde så, tror jag den gick lite varmt, eftersom det rök från kylarna. Sen så lossnade även grenröret, men det har jag löst nu.

Den är totalt stendöd, den har gnista. Och får bensin, luktar iallafall som det.
Saken är den att det sitter ju som en kontaktgrej längst upp på tändstiften som man kan gänga bort, dom var helt borta. Dom satt inte i tändhattarna. Men dom gav ändå gnista när man tog upp och la stiftet mot toppen. Kan det vara det som är felet? Den gick hur bra som helst tidigare, bara det att grenröret lossnade så den levde om som fan.

Annars, har ni någon ide? Primade först 4 gånger, sen 2 gånger. Och sen drog jag bara.

Stiften, dom såg krut-torra ut. dvs torra och svarta.

Snälla hjälp mig!:)

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
dom är torra, runt själva elektroden eller vad den heter. Men runt om så kan det vara enskilda fläckar var den är blöt.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
kolla kompen
byt stift
kolla om du har gnista
häll soppa i cylindrarna / testa starta.
kolla alla slangar så du inte har något hål nånstans
byt tändhattar

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Kompen är väl OK, kollade faktiskt den. Ligger på 8,9 på variatorsidan och 9,2 på avgassystemssidan :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kollade du kompen före eller efter grenröret for och den gick varm?

Och ja den kan ha tagit skada av det då det inte får något motstånd alls utan grenrör.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Kan du se att det far soppa i slangarna när du pumpar med primern?
Om du står och rycker utan att den går igång så borde stiften bli blöta, riktigt blöta!
Typ så att det droppar om dom. Har motorn blivit "sur", d.v.s. fått för mycket soppa, så tar du väck stiften helt (även från tändhattarna) och drar runt motorn utan gas tills det slutar komma ut "dimma" ur tändstiftshålen.
När du har testat allt annat kan det vara läge att kolla tändinställningen men det går jag inte in på här.
Motorn kan som sagt var ta skada av att gå varm och vanligast är att den "nyper" först och stannar. Sedan går den inte att dra runt innan den har kallnat. Har det gått så långt är det mycket möjligt att den är skadad, fast det låter inte som att det har hänt i ditt fall.
Baserat på vad du har skrivit om tändstiften tycker jag det verkar som att den inte får soppa. Kolla att det verkligen går fram soppa när du primar. Min Lynx Enduro med 499 motorn fick ibland något sorts undertryck i tanken och primersystemet så att det inte kom något när jag pumpade. Löste det genom att sätta munnen till tankhålet och blåsa mig röd i ansiktet :)
Vid ett tillfälle hade dessutom sugslangen i tanken lossnat p.g.a. ålder....

Kanske skulle flytta denna tråden till tekniksnack f.ö.