Skotern driver vid tomgång primärvariator

Martinjansson

Ny medlem
10 apr 2023
4
0
1
50
Gävle
Har en Yamaha Nytro X Ride 2013 som gått 650 mil. Den driver vid tomgång och när jag startar den så rör sig primärvariatorn in mot remmen vilket gör att skotern vill åka framåt. Ska primärvariatorn röra sig innan man rör gasen eller är fjädern dålig? Har video men kunde inte bifoga den.
tacksam för hjälp. Mvh Martin
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ok då har fjädern gått av för de är rel vanligt på alla skotrar. I fjol bytte jag på en Nytro som va av så tillslaget va väldigt nära tomg typ 2000v. Variatorskivorna ska inte slå ihop förens minst 2800v om jag mins rätt varvtal?
 

jcjc1

Medlem
23 sept 2022
10
10
3
53
US
your belt deflection may need to be adjusted. if it's too tight, the sled can move forward on it's own.
 

Martinjansson

Ny medlem
10 apr 2023
4
0
1
50
Gävle
Ok då har fjädern gått av för de är rel vanligt på alla skotrar. I fjol bytte jag på en Nytro som va av så tillslaget va väldigt nära tomg typ 2000v. Variatorskivorna ska inte slå ihop förens minst 2800v om jag mins rätt varvtal?
Grymt. Ska kolla det. Vet du vad det sitter för
Fjäderoriginal på den? Såg att de sålde en ”blå” på sledstore. Kanske dags att byta i vilket falll. Tips på vart man kan köpa billiga delar till Yamaha tas tacksamt emot.
Mvh Martin
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Yamaha fjädrar brukar va så billiga att de inte bär sig köpa andra märken.I yamaha länken så har du flera fjädrar att välja på,, där hittar du säkert en fjäder med samma färgkod. Du kan försöka hitta viket starttryck och sluttryck den har och köpa piratfjäder också, men de är halvsvårt att hitta.
 

Martinjansson

Ny medlem
10 apr 2023
4
0
1
50
Gävle
Yamaha fjädrar brukar va så billiga att de inte bär sig köpa andra märken.I yamaha länken så har du flera fjädrar att välja på,, där hittar du säkert en fjäder med samma färgkod. Du kan försöka hitta viket starttryck och sluttryck den har och köpa piratfjäder också, men de är halvsvårt att hitta.
Perfekt. Tackar. Köpte en 35 118 (såg på ett forum att det var en förbättring från original) hos lokala handlaren men tar en vecka att få hem så får se hur det går efter det.