Skoterled mellan Boden och Luleå?

rimn

Ny medlem
18 dec 2012
2
0
1
göteborg
Hej!

Jag är ny här på forumet. Jag brukar inte köra skoter särskilt ofta men i jul tänkte jag åka Luleå - Boden - Luleå. Håller isen eller finns det skoterleden vid sidan om Luleälven? Nån som vet?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Karlsvik-Storheden-Gammelstad-Sävast-Boden, tillbaka kan du köra sydsidan av älven, leden går då från Tomholmen över älven via Bälinge-Alviksträsk-Måttsund-Bergnäset.

En fin tur, utsikten från Sävastberget är härlig och lederna brukar vara jättefina i Sävast. Men det räcker ju att något klantarsle skall fara och leka/pumpgasa osv så är det förstört. Tänk på det. :)

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Älven kan vara lite lurig om man inte känner till den, kan ändå vara lurig.
Jag hade nog tagit mig till Sunderbynsskoterstuga, och därifrån kört längs kraftledningen mot Sävast/Boden/Gruvberget. Jag har vet inte vilken väg som är bäst från Luleå till Sunderbyn.

Fatfinn

Medlem
25 dec 2012
11
0
1
EuroCity
Ni har väl bra med snö i Luleå, +50cm? Tänkte ta skotern på släpet och åka till Luleå trakten on köra lite. Har ni tips på bra avlastnningsplats med bra leder?

I Happis har vi typ 15cm...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Avlastningsplats kan ju vara Ersnäs, Måttsund eller Antnäs. Beroende på vart du vill åka förstås, men jag tror att söder om stan är det bästa om du vill slippa åka på älven. Måttsund (skidanläggningen) har ju fördelen av stor parkering där du kan ställa bilen. Ställ den isåfall i södra änden av parkeringen så är du inte i vägen för skidåkarna som vill ha nära till stugan.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Känns väl inte riktigt värt att komma hit än. Ingen botten alls så man kör på det som är under snön med risk för haveri. Been there done that förra veckan med drivhjul vs sten.