Skoterled mellan antnäsviadukten och alhamn, någon som vet?

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Hade tänkt att köra en tur mellan luleå och alhamn, problemet är att jag bara hittar till antnäsviadukten. vill gärna få reda på hur man tar sig från antnäsviadukten till ernäskorsningen och sedan förbi vallen? går det leder eller måste man köra ospårat/dikeskörning?

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Du kör efter e4 på havs sidan där går de led tills du kommer ner till aleån då håller du ån ut mot havet sen är du i alhamn
Annars finns de en led som går ut på isen i måttsund du kan köra

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Okej, du vetinte hur jag kommer till vallen snabbaste vägen?, skrev alhamn eftersom jag inte trodde det var så vanligt att folk visste vars vallen var. men om jag kör som du säger och ska till vallen får en känsla att det blir en omväg på någon mil. inte sant?

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Okej, du vetinte hur jag kommer till vallen snabbaste vägen?, skrev alhamn eftersom jag inte trodde det var så vanligt att folk visste vars vallen var. men om jag kör som du säger och ska till vallen får en känsla att det blir en omväg på någon mil. inte sant?
Ne du kommer upp vid infarten till mörön ifall du håller efter landkanten, sen är de bara köra diket till vallen, tror även leden går i diket där men är ett tag sedan jag körde där,
annars är diket brett och fint :)

De går annars att köra havssidan av e4 mot ersnäs då är du på leden och sen följa den så kommer du oxå rätt

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Jag kör bergnäset-kvarnträsket- sen kommer jag ut precis vid måttsundsbacken. den enda leden jag kört i måttsund är den som går till vänster (när du kommit ut på storvägen som går från måttsundviadukten) sen kör man ju till höger förbi några ängar och sen går den raka vägen till antnäsviadukten, har faktiskt inte sett några andra leder! den leden känns som den enda "stora" leden så att säga!

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Jag kör bergnäset-kvarnträsket- sen kommer jag ut precis vid måttsundsbacken. den enda leden jag kört i måttsund är den som går till vänster (när du kommit ut på storvägen som går från måttsundviadukten) sen kör man ju till höger förbi några ängar och sen går den raka vägen till antnäsviadukten, har faktiskt inte sett några andra leder! den leden känns som den enda "stora" leden så att säga!
Kommer du den vägen så kan du ta vänster när du börjar närma dig antnäs så komme rdu ut till havet sen är de bara rakt över

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Är inte så bevandrad i måttsunds leder men Kallaxlederna kan jag. Om du kör mot kallax så kommer du ut vid fiskehamnen. Sen kan man följa land/isvägen till fastlandet slutar och köra mellan kallax och bergön vidare mot halsön och mörön. Vet inte isläget mot måttsund men bör inte vara något problem hört att den isvägen plogas nu också.