Jeg planlegger en scotertur fra Mavas via Jokkmokk/Kåbdalis og tilbake til Jackvik. Regner med å bruke 3 dager på turen, vi blir 4 stk som kjører sammen.
Noen som har kjørt denne turen og har forslag til løyper og overnattingsplasser?
Jag har aldrig kört hela den turen som du/ni tänker att genomföra, men delar av sträckan har jag kört. Men då ingen svarat, så kan jag försöka att hjälpa er så gott jag kan.
Beror ju lite grann på tiden av året som ni tänkt köra, fram till mitten av Februari är få långleder nere i skogslandet uppspårade. Men detta har ju oxå att göra med hur kallt det blir i vinter. Blir det som förra vintern, så är det inte många som drar iväg på långturer, när det är under -20 även mitt på dagen.
Dag 1
Så om ni tänkt starta i Mavas med fulltankade skotrar och kanske 20 Lit reservbränsle en vacker Marsdag, så tänker jag mig att föret är perfekt.
Så då skulle jag köra ner mot Västerfjäll och där Kungsleden korsar Piteälvens vattenflöde mellan Falehaure och Tjeggelvas (just före Västerfjäll), så viker man av och följer Kungsleden norrut fram till Parka sameviste.
Här viker man sedan av från Kungsleden och följer renstängslet ner mot Peuraure och vidare fram till Årrenjarka. Denna sträcka är ingen egentlig skoterled, vad jag minns, men körs av många, så vid denna tidpunkt så är det säkert uppspårat skulle jag tro. Men för att hitta säkert, så är ju karta och GPS ett bra hjälpmedel.
I Årrenjarka finns det bensin och hit lär ni nog kunna ta er utan att ha rört reservbränslet. Förslagvis så har ni bokat ert första natthärbärge här. Finns även resturang för den som inte orkar eller är för lat att fixa eget käk (Inget ont av att vara lat, vid ett sådant här tillfälle).
http://www.arrenjarka.com/
Dag 2
Inleds med
tråkig sjökörning ner mot Jokkmokk (Har aldrig kört denna sträcka själv, så det är bara en misstanke iofs.).
Men vet att det är ett reglerat vattenmagasin, så isen kan kanske vara av skiftande kvalitet, men vad jag förstått så kör Jokkmokkare upp till fjälls längs denna sträcka, så kanske att den är isruskad och kanske att det finns en led delvis går på land. Men ta kontakt med Årrenjarka stugby eller Jokkmokks skoterförening och hör med dom hur det ligger till med detta.
Men i vilket fall som helst så räcker nog full tank till Jokkmokk. Efter ett lunchuppehåll i Jokkmokk, så är det bara att köra söderut, till Kåbdalis/Kronogård, där jag skulle övernatta.
http://www.kronogard.com/
Det finns för övrigt även bensin att köpa i Kåbdalis. Så fortfarande har ni nog inte behövt röra ert reserbränsle. Men då jag inte helt säkert känner till hur leden mellan Jokkmokk och Kåbdalis ser ut, så kanske detr behövs lite reservbränsle ?
Dag 3
Från Krongård går det en skoterled söderut till i första hand Moskosel (ca. 6 mil ?), där man kan tanka. Dock så vet jag inte säkert hur väl uppkörd och skyltat denna led är. men i Mars så vore det konstigt om inte leden är både uppspårad och sladdad.
Nu i Moskosel, kan man göra ett vägval, där man garaterat kommer att behöva alla sina reservextralitrar, om man väljer att köra direkt till A-plog härifrån. Men jag skulle nog avråda från detta om man inte är känd på trakten, för det är inget trevligt att stå där ute någonstans och inte veta vart man är, med soppatorsk, eller maskinhaveri.
Så jag skulle nog, i era kläder, följa skoterleden ner till Arvidsjaur, och sova över på Camp Gielas mitt i samhället.
http://www.arvidsjaur.se/sv/BoLeva/Fritid-och-idrott/Lokaler-och-anlaggningar/gielas/
Här kan man även tanka. Och med snöskoter kan man köra framtill Laponia och äta lunch/middag
http://www.hotell-laponia.se/
Alternativt fortsätta Nasaleden upp till Arjeplog och sova över där.
Dag 4
Det återstår denna dag ca. 20 mil fin ledkörning (från A-jaur) längs Nasaleden upp till "Vuogga", där man viker av från själva Nasaleden och istället följer lederna som går till Mavas (ca. 5 mil). Men jag misstänker att ni redan känner till detta område.
Längs Nasaleden går det att tanka förutom i "Vuogga", även i A-plog och Jäkkvikk. Det går iofs. att från Jäkkvikk ta Kungsleden norrut, mot Tjeggelvas och Västerfjäll, där eran "Cirkel kan slutas".
Om ni har en Garmin GPS så kan ladda ner Arvidsjaurs SSF leder här
http://assf.se/leder.html
Kan kanske eventuellt vara till viss hjälp.
Vore ju bra om fler med lokalkännedom om Årrenjarka/Jokkmokk/Kåbdalis, kunde komma med fler tips, eller tillrättalägganden om jag inte har riktigt koll på läget, i dessa trakter.
Om nu eran resa blir av, så vore det kul om ni la upp kort och lite text från eran "Skotersväng" här i denna tråd.
Till sist så önskar er en riktigt kul och minnesvärd skotertur.
Edit, såg att ni bara har 3 dagar på er, går kanske att köra direkt ner till Jokkmokk Dag 1
och hoppa över övernattningen i Kronogård och köra direkt till Arvidsjaur Dag 2, för att Dag 3 köra vidare upp till Mavas.