Skoterled Mavas-Jokkmokk-Arjeplog-Jackvik

Joeknu

Ny medlem
25 dec 2010
4
0
1
Jackvik
Jeg planlegger en scotertur fra Mavas via Jokkmokk/Kåbdalis og tilbake til Jackvik. Regner med å bruke 3 dager på turen, vi blir 4 stk som kjører sammen.
Noen som har kjørt denne turen og har forslag til løyper og overnattingsplasser?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jeg planlegger en scotertur fra Mavas via Jokkmokk/Kåbdalis og tilbake til Jackvik. Regner med å bruke 3 dager på turen, vi blir 4 stk som kjører sammen.
Noen som har kjørt denne turen og har forslag til løyper og overnattingsplasser?
Jag har aldrig kört hela den turen som du/ni tänker att genomföra, men delar av sträckan har jag kört. Men då ingen svarat, så kan jag försöka att hjälpa er så gott jag kan.
Beror ju lite grann på tiden av året som ni tänkt köra, fram till mitten av Februari är få långleder nere i skogslandet uppspårade. Men detta har ju oxå att göra med hur kallt det blir i vinter. Blir det som förra vintern, så är det inte många som drar iväg på långturer, när det är under -20 även mitt på dagen.

Dag 1
Så om ni tänkt starta i Mavas med fulltankade skotrar och kanske 20 Lit reservbränsle en vacker Marsdag, så tänker jag mig att föret är perfekt.
Så då skulle jag köra ner mot Västerfjäll och där Kungsleden korsar Piteälvens vattenflöde mellan Falehaure och Tjeggelvas (just före Västerfjäll), så viker man av och följer Kungsleden norrut fram till Parka sameviste.
Här viker man sedan av från Kungsleden och följer renstängslet ner mot Peuraure och vidare fram till Årrenjarka. Denna sträcka är ingen egentlig skoterled, vad jag minns, men körs av många, så vid denna tidpunkt så är det säkert uppspårat skulle jag tro. Men för att hitta säkert, så är ju karta och GPS ett bra hjälpmedel.
I Årrenjarka finns det bensin och hit lär ni nog kunna ta er utan att ha rört reservbränslet. Förslagvis så har ni bokat ert första natthärbärge här. Finns även resturang för den som inte orkar eller är för lat att fixa eget käk (Inget ont av att vara lat, vid ett sådant här tillfälle). http://www.arrenjarka.com/

Dag 2
Inleds med tråkig sjökörning ner mot Jokkmokk (Har aldrig kört denna sträcka själv, så det är bara en misstanke iofs.).
Men vet att det är ett reglerat vattenmagasin, så isen kan kanske vara av skiftande kvalitet, men vad jag förstått så kör Jokkmokkare upp till fjälls längs denna sträcka, så kanske att den är isruskad och kanske att det finns en led delvis går på land. Men ta kontakt med Årrenjarka stugby eller Jokkmokks skoterförening och hör med dom hur det ligger till med detta.
Men i vilket fall som helst så räcker nog full tank till Jokkmokk. Efter ett lunchuppehåll i Jokkmokk, så är det bara att köra söderut, till Kåbdalis/Kronogård, där jag skulle övernatta. http://www.kronogard.com/
Det finns för övrigt även bensin att köpa i Kåbdalis. Så fortfarande har ni nog inte behövt röra ert reserbränsle. Men då jag inte helt säkert känner till hur leden mellan Jokkmokk och Kåbdalis ser ut, så kanske detr behövs lite reservbränsle ?

Dag 3
Från Krongård går det en skoterled söderut till i första hand Moskosel (ca. 6 mil ?), där man kan tanka. Dock så vet jag inte säkert hur väl uppkörd och skyltat denna led är. men i Mars så vore det konstigt om inte leden är både uppspårad och sladdad.
Nu i Moskosel, kan man göra ett vägval, där man garaterat kommer att behöva alla sina reservextralitrar, om man väljer att köra direkt till A-plog härifrån. Men jag skulle nog avråda från detta om man inte är känd på trakten, för det är inget trevligt att stå där ute någonstans och inte veta vart man är, med soppatorsk, eller maskinhaveri.
Så jag skulle nog, i era kläder, följa skoterleden ner till Arvidsjaur, och sova över på Camp Gielas mitt i samhället. http://www.arvidsjaur.se/sv/BoLeva/Fritid-och-idrott/Lokaler-och-anlaggningar/gielas/
Här kan man även tanka. Och med snöskoter kan man köra framtill Laponia och äta lunch/middag http://www.hotell-laponia.se/
Alternativt fortsätta Nasaleden upp till Arjeplog och sova över där.

Dag 4
Det återstår denna dag ca. 20 mil fin ledkörning (från A-jaur) längs Nasaleden upp till "Vuogga", där man viker av från själva Nasaleden och istället följer lederna som går till Mavas (ca. 5 mil). Men jag misstänker att ni redan känner till detta område.
Längs Nasaleden går det att tanka förutom i "Vuogga", även i A-plog och Jäkkvikk. Det går iofs. att från Jäkkvikk ta Kungsleden norrut, mot Tjeggelvas och Västerfjäll, där eran "Cirkel kan slutas".

Om ni har en Garmin GPS så kan ladda ner Arvidsjaurs SSF leder här http://assf.se/leder.html
Kan kanske eventuellt vara till viss hjälp.

Vore ju bra om fler med lokalkännedom om Årrenjarka/Jokkmokk/Kåbdalis, kunde komma med fler tips, eller tillrättalägganden om jag inte har riktigt koll på läget, i dessa trakter.

Om nu eran resa blir av, så vore det kul om ni la upp kort och lite text från eran "Skotersväng" här i denna tråd.
Till sist så önskar er en riktigt kul och minnesvärd skotertur.

Edit, såg att ni bara har 3 dagar på er, går kanske att köra direkt ner till Jokkmokk Dag 1
och hoppa över övernattningen i Kronogård och köra direkt till Arvidsjaur Dag 2, för att Dag 3 köra vidare upp till Mavas.

Joeknu

Ny medlem
25 dec 2010
4
0
1
Jackvik
Takk for svar, turen planlegges medio mars så da regner jeg med at de fleste ledene er uppspårade.
I slutten av februar sist vinter kjørte vi Jäckvik - Ammarnäs - Slagnäs - Arjeplog - Jackvik. Brukte 3 dager med 2 overnattinger (Ammarnäs og Slagnäs) 560km
Dette var en flott tur, fra Jäckvik til Sorsele var det bra uppspårade leder, ble litt mere leting og feilkjøring da vi kjørte mellom Sorsele og Ammarnäs, så ut til at vi var de første som kjørte leden, manglet endel merking så derfor ble det seint før vi var fremme der vi overnattet i Slagnäs http://www.slagnascamping.com/ ett utmerket vertskap hadde brøytet frem en campingstuga å varmet den opp til vi kom.
Startet tidlig dagen etter mot Arjeplog, det viste seg at det manglet merkede leder mellom Slagnäs og Arjeplog, ble en lang dag med mye måking og løfting, har aldri kjørt meg så mye og ofte fast som vi gjorde denne dagen:)
Etter å ha krysset Storavan var det fine leder helt til Jäckvik.

Når turen er gjennomført skal jeg skrive en reiseropport som jeg legger ut på denne tråden.