Skoterbeteckningar...?

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Är på gång att hamna i skoterträsket igen efter dryga tio års uppehåll...
Under alla år har det hänt en hel del, så man är inte med i vad alla beteckningar innebär.

Har bl.a. kollat på ski-doo -03 och framåt. Då finns det bl.a. ho, xrs, sdi, rev, tnt, xp, summit, renegade m.fl.

Ho har jag sett att även polaris använder sig av. Vad är det för skillnader på deras iq, dragon, fusion, shift, pro x och allt vad dom nu heter?

Lynx verkar inte ha krånglat till beteckningarna lika mycket, men där har jag hittat bl.a xtrim, rave, sdi, rc, enduro och även där ho.

Yamaha har jag inte ens orkat kolla på...:boring:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
mxz, summit, renegade är olika modellerna av skidoos skotrar (motsvarande V70, S60, XC90 m.m. hos Volvo). Vad som skiljer i stort ser du garanterat i annonserna, mattlängd ett tips. XRS är lite upphottade versioner av mxz och summit.
Rev heter det nya revolutionerade chassit som kom 03 och XP är ännu nyare som kom 08. H.O. = High Output, har med motorn at göra. SDI = Semi-direct Injection.

Samma gäller IQ, fusion, RMK, pro x, pro x2 m.m olika modeller. Både fusion och RMK finns i dragon versioner, kanske fler. Shift är väl en budgetversion av IQn.

Lite snabbt skrivet så..

Brukar finnas lite matnyttig info på respektive märkes hemsida.

Mach1 General

Välkänd medlem
22 okt 2009
100
1
6
då Rev kom till touring chassi på ski-doo fick de beteckningen GTX. Då måste väl de stå för Grand Touring Xtreme? :loco:

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
X-RS paketet finns på -07s MXZ och summit. De har bland annat bättre dämpare och andra kåpor.
H.O betyder high output och är en motor med mer effekt än den äldre.
TNT är en billigare variant av MXZan.
Ski-Doos X modeller är en sportigare version med högre styrhöjare, lägre ruta och non-slip på -07 och frammåt.

Det jag vet om Lynx är att Rave och enduro är kortbandare, till skillnad från X-trim som är en mellan.

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
men en grej jag är fundersam över är att på min renegade står det HOsdi nån står det de på äldre sdi modeller också?