Skoterbärgare? Lämpliga objekt?

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Efter massa fastkörningar, haverier osv. börjar jag bli sugen på att bygga en bärgare.
Kraven är väl hög/låg och back, bred eller dubbelband.
Batteri och laddning är oxå bra då en elwinch finns i planerna
Och självklart ett drag som heter duga!
Senare kanske någontyp av kälke att släpa upp den skadade hjälten på.

Låter detta som en massa vims eller som en plan?
Tips på lämplig skoter, motor osv motages!

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
nä en gammal ockelbo 8000 är en perfekt för detta jobb och hittar du en med elstart så har du strömmen redan för el vinchen

R

Robin

Kan inte annat änn hålla med, går ovan på snön där andra sjunker.
Låda med hög/låg/back. Driftsäker rackare, stabilt chassie.

Dock något vinglig pga spårvidden men ack så smidig.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
indy widetrack.
hellst vattenkyld också.
går utmärkt att dra med och går även att ha kul med.
skottsäker skoter i övrigt också.

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
34
Östersund
Själv har ja kört med en vanlig åkmadrass under mattan också farsans 59:a, fungerar utmärkt.

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Ska du bärga i snö så ska du ha en Aktiv Grizzly eller en Ockelbo 8000.. Inte så rolig efter hårdspår men ska man dra så finns det inte bättre skotrar =)

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Jag skulle föreslå en Lynx 650.
60:is matta och en riktig bandvagn.
Dessutom funkar vinsch hur bra som helst med den.
Min Farfar hade en sådan som touring på 80-talet!
Det finns många lägereldshistorier om den maskinens duglighet.

Lycka till!

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Vad tror ni om en Lynx 650? Blev erbjuden en billigt idag
Jag rekomenderar den. Grym dragkraft, bättre än Ockelbo 8000. Montera plastbelag modell fet så kör du aldrig fast, visst kan det ta stopp ibland men då är det bara att backa en meter och sedan fortsätta framåt igen.
Det är ett monster som kräver lite speciell körstil, men med lite vana funkar det bra (ex. "styra med gasen"). Fjäderförspänningen baktill i boggin regleras med armen som dragkroken sitter monterad i, mycket smidigt. Växellådan (ej syncro) kräver en speciell teknik den med, växlarna går inte i när man håller in kopplingen - utan i samma ögonblick som man släpper den (iaf i dom två ex jag kört). Svagaste länken är primärvariatorn. I övrigt har den noll komfort men det är väl inte direkt prio ett.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
En Grizzly ska du ha om du behöver dra, blev jävulskt imponerad när svärfar släpade svågerns ej fungerande storm, ospårat uppför

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Lynx 650 är enligt test av Statens Maskinprovningar den skoter som har störst dragkraft. Eller var, rättare sagt.

För de pengarna hittar du inget bättre, dessutom fördelar den trycket från draget ned i mattan - tyngre last, mer tryck på boggin. Jävligt smart får man säga. Kedjelös växellåda som är starkare än fan själv.

Förslagsvis ett 12V bilbatteri till vinschen som du monterar bakom förarsitsen.

Tänk på att en skoter som skall bärgas kan stå risigt till, en dubbelbandare är ju inte så smidig om du måste upp i någon ungskog och böka, vända osv för att komma i läge...

En widetrak som jag har är också grym att dra med och funkar ju att åka med även när man inte har bärgningsplaner...

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Hehe, jo... man brukar ju parkera lite illa ibland...
Blir nog 650n ska iväg å kolla på´n så fort jag bytt matta klart på en srx i garaget.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Intressant tråd, lite nyfiken blir man ju, skulle vara roligt sen med byggbilder och info om hur det går. =D

//Dennis

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
En Grizzly ska du ha om du behöver dra, blev jävulskt imponerad när svärfar släpade svågerns ej fungerande storm, ospårat uppför

Är det flövatten i hans väg så är det bara vända med en Grizzly. Skulle hellre tagit en Ski-Doo Alpine.