Skilnader mellan årsmodeller.

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag funderar lite vad det är för skilnadel mellan olika årsmodeller av Polaris chassien/boogies mm.

Altså inte motor eller kosmetiska skilnader.

Framförallt senare delen av åttiotalet och första halvan av nittiotalet.

vilka år skedde det förendringar av frammvagnen, respektive boogien, och vad för fördelar gav förendringarna.

Är mest intresserad av SKS men även den vanliga korta.

Samt XLT vad skiljer den från andra av samma årsmodell.
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
DIRAVI skrev:
Jag funderar lite vad det är för skilnadel mellan olika årsmodeller av Polaris chassien/boogies mm.

Altså inte motor eller kosmetiska skilnader.

Framförallt senare delen av åttiotalet och första halvan av nittiotalet.

vilka år skedde det förendringar av frammvagnen, respektive boogien, och vad för fördelar gav förendringarna.

Är mest intresserad av SKS men även den vanliga korta.

Samt XLT vad skiljer den från andra av samma årsmodell.
Förs så kom Gen2 chassi 99 men det skulle inte jag rekomdera.
96kom extra 10 boggien i XCR:en fungerar mycke bättre än Extra 12 97: kom även XC 10 i framvagnen men problemet me dom va att dom va för hög fram så boggien fungerade inte somden skulle (XC600 -97) så 98 hadde dom åtgärdat det.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Är det ingen som minns det tidiga nittiotalet och sena åttiotalet?
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
DIRAVI skrev:
Är det ingen som minns det tidiga nittiotalet och sena åttiotalet?
Jag hadde en Indy 400 SKS 87:a den gick faktist kanska bra i lössnö i tanke på att det är en 87:a så en 500 sks skulle nog inte va så dum kom 88 så 89-91:as 500 skulle jag satsa på
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om du kollar på Polarisman så hittar du uppgifter årsmodellvis på alla modeller. Du ser också vilken skillnad det är på ex vis fjädringsväg mellan Xtra 10 och Xtra 12 fram och bak, liksom mattlängd osv Attackvinkel kanske är svårare att få fram, liksom andra geometriska data förutom spårvidd då.

Chassiet skiljde inte övrigt alls egentligen mellan de årsmodeller du nämner. SKS hade dessutom Xtra 10 utan undantag. Möjligen ökade man fjädringsvägen men det ser du på polarisman i så fall.

Indychassit var klart före sin tid och höll länge - på vissa modeller uppåt femton år.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kort komplettering - innan X-tra 10 kom så hette boggien xc-100 och den fanns väl från 1989 fram till 1994 eller så.