Skillnaden mellan Commandern och Expedition

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Hallå alla skoter entusiaster!
Går nu och funderar på skaffa ny skoter. (Beställer en 2023 modell).
Står mellan Lynx Commander och Ski-doo Expedition, med 900 turbo motorn.

Vad är det som skiljer dom åt?
Förutom att expeditionen kan ha luftdämpning.

Kommer användas som familje skoter för turer, lite "lek", köra ospårat och köra upp leder.
Kommer dra pulka, sladd, timmer.

Kommer köras i Kalix/överkalix trakterna om det gör någon skillnad.

Kan säkert ha glömt något, har ni funderingar kring mitt bruk så fråga på.

Tack på förhand, Olof.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har själv en expedition turbo - 21. Den enda skillnaden jag känner till är 44 mm matta på commandern och 46 mm på expedition samt att commandern har böjda a-armar. Finns säkert något mer också. Jag pratar alltså expedition LE utan luftfjädring, ska du ha luftfjädring får du betala några fler tusingar och köpa SE
 

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Har själv en expedition turbo - 21. Den enda skillnaden jag känner till är 44 mm matta på commandern och 46 mm på expedition samt att commandern har böjda a-armar. Finns säkert något mer också. Jag pratar alltså expedition LE utan luftfjädring, ska du ha luftfjädring får du betala några fler tusingar och köpa SE
Jaha, vad jag såg på hemsidan hade båda 44m kammar respektive 38mm med dub. Men kan ha läst fel 😅.
Jo sett uti dom böjda a-armarna och luftfjädringen.

Frågade min lokala ÅF och säljaren sa att dom är egentligen snarlika, små saker som skiljer dom åt, var inte mycket till hjälp.

Men får ju se vad dom säger där kring mars när dom släpper bokning av 23 modellerna.
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Hej!
Också nyfiken på Expedition / Commander.
Verkar ganska snarlika.
Har två frågor;

Är luftfjädring något att ha? Verkar schysst tycker jag!

Spelar det någon större roll med 44mm, eller 38mm dubb?

Undrar helt enkelt om man ska prioritera luftfjädring och 38mm, eller skita i fjädringen och gå för 44mm.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Jaha, vad jag såg på hemsidan hade båda 44m kammar respektive 38mm med dub. Men kan ha läst fel 😅.
Jo sett uti dom böjda a-armarna och luftfjädringen.

Frågade min lokala ÅF och säljaren sa att dom är egentligen snarlika, små saker som skiljer dom åt, var inte mycket till hjälp.

Men får ju se vad dom säger där kring mars när dom släpper bokning av 23 modellerna.
Ja alltså nu pratar jag om -21 modeller, jag har 46mm matta på min. Sen kanske de har gjort förändringar -22 och -23, det vet jag inget om.
 

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Lär bli ett lååååångt möte hos ÅF när dom släpper 23 modellerna 😆😅.

Dom kommer väl med info om mellan februari-mars. Som att sitta och vänta på julafton som barn😂.
 
24 feb 2022
7
1
3
26
Uppsala
Har kört båda och märker direkt att Expeditionen är snabbare, bättre på att ta sig fram samt att backa med. Commandern är pålitligare, det är det enda som den är bättre på.