Skillnad topp kolv cylinder 2018 vs 2020 ctec

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
https://youtu.be/ndWndWNDTZ8WCE

Talas tystare om dessa motoruppdateringar.

Det första ja reagerade över är de breda squishbanden! Nån som har teori om varför?

Sedan har de övergivit porten i kolven, vilket också är intresserant
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Toppen på 2020 maskinen kan ev ge lite rappare svar och bättre mellanreg baserat endast på bredare squishband men man kan inte säga bu eller bä utan att veta squishfart och kompförhållande. Hursom så är de nog ytterst lite fördel med nyare toppen om ens något alls. Men man ser att en eftermarknadstopp med lägre squisfart och därmed smalare squishband kommer ge enormt med effekt men till en förlust på lägre varv. Hålet i kolven har de säkert tagit bort för sprickriskens skull och de gav nog för lite fördelar förmodligen inge högre effekt ivf. Borrhål bakåt boostport på motorer utan spridare där bak ger extremt lite fördelar typ 1 hk i botten. Största orsaken till hålet i kolven på 18-19 va att få ner soppa i ner i vevhus för att hålla nere tempen i hela vevhuset och undersida kolv (ingen dum ide för de ger effekt vid längre pull eller rättare sagt den behåller effekten längre tid på full mutter. 20 motorn kan ev gå lite sämre vid långa klättringar. De hade höjt vingutblåsportarna lite och de kan göra någon hk ber på hur mycket de höjt och om även huvudutblåset har lite större aria.
Bromsning av båda motorerna av opartisk bromsare är enda sättet att veta vilken som ger mest effekt.
 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Nu ger ju 20 mer effekt men när det gäller porten i kolven har det aldrig handlar om effekt, utan smörjning av nållagret i lilländan (eftersom motorn är semi- direktinsprutad).
Hur får lilländan smörjning nu? Vinkeln på spridarn och timingen är antagligen ändrad så det räcker med att duscha vevhuset istället?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
De skiljer inget märkbart i effekt, 162-163 hk i både 2019 och 2020 i dom bänkningar joey strub lagt ut. Nu är ju inte det en oberoende bänk men iaf samma bänk, olika år dock
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De skiljer inget märkbart i effekt, 162-163 hk i både 2019 och 2020 i dom bänkningar joey strub lagt ut. Nu är ju inte det en oberoende bänk men iaf samma bänk, olika år dock
De hk uppgifterna stämmer bra med de skillnader i motorerna man kan se med blotta ögat max 1 hk upp gissade jag på men jag blir inte förvånad om 20 motorn ger sämre effekt.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Ja det stämmer nog rätt bra, 1hk kan ju skilja mellan maskiner med så de är svårt säga med säkerhet att de är mer effekt i den nya.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
De skiljer inget märkbart i effekt, 162-163 hk i både 2019 och 2020 i dom bänkningar joey strub lagt ut. Nu är ju inte det en oberoende bänk men iaf samma bänk, olika år dock
10hk, slant med fingrarna.
155hk 2018 och 165 2020
1.59 se ni std dynokurva
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Mjo folk påstår det är märkbar skillnad, men det lustiga är att till 19 blev det en effektökning också påstås det, andra reeds å mappning enl rykten men har inte forskat mer i det, men rövdynon håller med.
så vart effekten hittats på vägen till 2020 låter ja vara osakt, har inte kört en 2020 själv
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Ja men se där, de förklarar ju den possitiva känslan man fick då man provkörde 2020 alphan för 2 helger sen, riktigt rapp och snärtig maskin, blev glatt överraskad
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Enligt DTRs bänkningar av 19 och 20 är 20 mer lik Pefi flashad 18/19 fast med lägre effekt än en flashad. 20 har effekten ~300 varv lägre. Skiljde 1hk till 20s fördel.