hallå!
Börjar fundera på vad ja ska inhandla för ny maskin till vinter och har kommit fram till att ja ska ha en djupsnöare.
Lutar åt en assault men vad är de för skillnad mellan den och en dragon?
Pratar du -09 och -10 så är det spårvidd, stötdämpare, matta, mattlängd och boggi. (Assaulten har längre fjädringsväg fram i boggin och då också brantare attackvinkel, den har också en aning kraftigare boggiskenor och fler boggihjul standard)
Va in på motorhuset (ösd) och kika lite på IQ 600rr SE, alltså den förlängda versionen. Vad har ni att säga om dessa maskiner? Går de att jämföra mot en Assault eller liknande? Självklart så vet ja att de är skillnad men är den stor? Och mot andra djupsnöare.
Att jag tänker på den maskinen är att jag har ju åkt ganska mkt led och lite hopp med tidigare maskiner fast ja börjar väll mer och mer gilla djupsnön.
Va uppe i fjällen här i jämtland och ja hade ju inte en suck med min korta RE 800 mot polarnas djupsnöare (Assault, summit HC)
Priset är de vettigt för IQ:n? Om de nu är ngn maskin att ens tänka på? De sitter ju SLP-kitten på men å andra sidan så är ju dom maskinerna 2 år gammal va?
För de är väll 09or dom säljer ut? Men man kanske kan pruta ner dom lite då plus att man får ju en Ny maskin och ja tänkte ju inte handla en ny Assault utan -09 -10
AA nu vart de mkt men skriv va ni tycker och tänker och kom med goda råd och tankar!!
Tycker 600rr SE är väll egentligen från 08 då det inte var någon skillnad på 08 och 09? men dom är officiellt byggda på 09an. Ja du har ju sett hur dom ser ut tex tunnel förlängningen fattar jag inte hur dom tänk typ 2x så tjock alu på den än resten av chassiet. Största nackdelen är dock att attackvinkeln är fortfarande samma som på den korta RR vet dock inte hur den är mot Assaults vinkel. Sen är det riktigt synd att den är så gammal som den är då den saknar den långslagiga 600 motorn (kan "enkelt" bli en 800) och den nya framvagnen (som inte är gjord i stora delar gjutjärn) som väger mycket mycket mindre.
Men jag tycker fortfarande attt RR SE är vettig på något sätt om det är en ny RR man vill ha fast lite längre, sen med slp kitet så lär den vara injustrerad så den lär gå som den ska direkt.
Fick inte ngn riktig uppfattning om hur din uppfattning var?
Bra eller Anus?
Jo har hört lite om de där med attackvinkeln och där är väll inte helt rätt tror ja.
Men är bakdelen inte "ihopgjuten" med övriga chassiet utan typ popnitat?
Ingen som vet hur dom går i snön?
Dom vill ju ha rätt mkt soppa vet jag och undrar då om de är bättre att åka på 800? Ifall man även kommer sakna trycket som finns där.
Ne ja vet att de finns bättre maskiner men ja åker ju lite led och hopp osv. så jag vill ha bra dämpare och är rädd att dom blir för mjuka med en vanlig djupsnöare men verkar som de blir en vanlig djupsnöare ändå eller assault
Skulle nog tagit assault:en den anser jag vara mest "klar". Och attackvinkeln spelar ingen större roll, man använder ändå i 99% av fallen bara 20cm av mattan...