Skillnad på QD eller Kejda?

Cribba21

Aktiv medlem
13 apr 2016
60
2
8
Sandviken
Tjena.

Som topic lyder, vad är de märkbara skillnaderna på Beltdrive eller kedja? För och nackdelar?
Har aldrig kört en med QD men går i tankarna att byta skoter från min Assault -13 till en PRO, frågan är om jag ska ha kedja eller QD på den nya, det är 850 det gäller.
Hoppas på att få något expert utlåtande 😋🆒

Tacksam för svar.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Finns ingen anledning idag att inte välja en med QD. De håller så otroligt bra nu att de bara är fördelar.
Har på sistone varit med om mer kedjehus haverin än QD haveri. Nu när jag tänker efter har jag inte ens sett ett enda QD haveri på en Axys.

Lägre roterande massa = Mindre gyroeffekt = mer lättkörd. Bonus är att den blir lite rappare också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Finns ingen anledning idag att inte välja en med QD. De håller så otroligt bra nu att de bara är fördelar.
Har på sistone varit med om mer kedjehus haverin än QD haveri. Nu när jag tänker efter har jag inte ens sett ett enda QD haveri på en Axys.

Lägre roterande massa = Mindre gyroeffekt = mer lättkörd. Bonus är att den blir lite rappare också.
Har inte du haverarat 2st beltdrives på dina maskiner?
Jag skulle säga att det spelar ingen roll vilket man väljer. Att skidoo och ac havererar kedjehus är inte så konstigt då det är vekare kedja i dom. En hyvokedja är rejäla grejor.