skildnad i bränsleförbrukning på 440 och 800?

grundsjöbon

Välkänd medlem
13 jan 2012
186
0
6
29
grundsjön och härnösand
Hej! ja vad är det för skildnad på bärnsleförbrukningen på en lynx racing 440 -04 och en lynx ranger mountain 800 -04? ( om det nu är någon skildnad)
ps: folk säger även att rotax 800 inte är så driftsäker, men jag är en riktigt inbiten rotaxare, så de tror ja så klart inte på, men tänkte ändå fråga er folk här, för ni kan säkert bra mkt mer än mej :D
tacksam för alla svar:)

Last edited:

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.152
24
38
Körstil, underlag osv spelar rätt stor roll.. men skulle inte tro det skiljer alltför mkt mellan dom. En 800 är alltid en 800 och med kraften kommer förbrukning. Kan bara svara för min egen som tar mellan 2,3-4 beroende på körning. Pumpa puder en hel dag drar sås. Iofs drog min arctic 440 snopro nog mer när jag tänker efter :)

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Min Pro Rmk 800 drar runt 4l milen vid hård körning, polarens Rev 440 ligger väl på ungefär samma. Och som du säger så finns det ju lite mer pulver att hämta ut ur en 800.

Jag har faktiskt inte förstått varför folk vill köra 440 (om man inte gillar att hoppa mycket då) , känns bara som att man får skruva massa. Men jag har aldrig haft någon så jag ska väl vara tyst.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
förbrukningen på en 440 är för mkt enligt mig om man ser till effekten(min drar mellan 3,5 upp till 5l uppskattningsvis) känns som de är hål i tanken vissa stunder.

Tar hellre en 800a som drar en Liter mer/mil nästan, för då ha man mer o kör med! :)

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.152
24
38
kan inte mer än hålla med de 2 föregående talarna. Det enda som kan tala emot en 800 när man är lite yngre är väl försäkringen, som skulle kunna vara lite dyrare men borde inte skilja alltför mycket.

grundsjöbon

Välkänd medlem
13 jan 2012
186
0
6
29
grundsjön och härnösand
Min Pro Rmk 800 drar runt 4l milen vid hård körning, polarens Rev 440 ligger väl på ungefär samma. Och som du säger så finns det ju lite mer pulver att hämta ut ur en 800.

Jag har faktiskt inte förstått varför folk vill köra 440 (om man inte gillar att hoppa mycket då) , känns bara som att man får skruva massa. Men jag har aldrig haft någon så jag ska väl vara tyst.
jaha okej:) nja det är ju ett jävla krut i dom men egentligen inget att ha, om man inte äger en bensinmack :D ja många säger de, men med min ha de inte vare så mkt skruvning, men har nog bara haft tur :)

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Inte behövde då jag skruva nå mer på min 440 sno pro än med nån annan skoter jag har haft..
Sen bränsleförbrukningen var nog inte riktigt sådär hög heller som föregående har uppfattat det, min låg nog mer mellan 2-3L milen. Men det är väl hur man kör som avgör det :)

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Alla som påstår att man får skruva med 440is hela tiden är bara mytt. Jag skruvar då verkligen inte mer på min nuvarande 440 än mina andra som jag ägt men nästa skoter jag ska köpa så blir de nog en 800 med tanke på kraften och att bärnsleförbrukningen ligger på typ samma

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Min förra skoter var en Arctic Cat Zr 440, men jag köpte mig en Rmk 800 i år. Är en jävla skillnad på 440 och 800 tycker jag.. Visst var Zren kul att köra men när man skulle ut i lite djupare snö så var det inte ens kul längre :).. Den tappade mycket effekt där.

Sen så hade man väl otur när man åkte på att byta Cylindrar och kolvar när Zr 440n skar, men det kan hända med vilken skoter som helst. Så bara man är noga med att sköta om så.. Dock kolvbyte kanske måste ske lite oftare.

Men jag skulle lätt ha siktat in mig på en 800 iaf, grymt nöjd med min. Dock inte Rotax, men det är jag. :)

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
håller med där lukas drar ut i lite djupare snö så är det nästan som en sten haha :D men 440 är jävligt roliga att piska leden och hoppa lite med

grundsjöbon

Välkänd medlem
13 jan 2012
186
0
6
29
grundsjön och härnösand
Min förra skoter var en Arctic Cat Zr 440, men jag köpte mig en Rmk 800 i år. Är en jävla skillnad på 440 och 800 tycker jag.. Visst var Zren kul att köra men när man skulle ut i lite djupare snö så var det inte ens kul längre :).. Den tappade mycket effekt där.

Sen så hade man väl otur när man åkte på att byta Cylindrar och kolvar när Zr 440n skar, men det kan hända med vilken skoter som helst. Så bara man är noga med att sköta om så.. Dock kolvbyte kanske måste ske lite oftare.

Men jag skulle lätt ha siktat in mig på en 800 iaf, grymt nöjd med min. Dock inte Rotax, men det är jag. :)
nä det är exakt så jag tycker, jaha okej :)

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Sen lär vi ju lägga in att 440 modellerna aldrig vart tänkt för annat än crossbanan heller. Så det är ju inte konstigt den inte går som en 800 i pudret : )