Skidtrycket...

Mahagnus

Medlem
8 sept 2014
25
0
1
Vansbro
Hej, har en lynx adventure 550f 2006 som jag upplever har högt skidtryck, har ökat främre boggifjädern och släppt max på framvagn, har dubbla styrstål, kan det vara "problemet?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Hej, har en lynx adventure 550f 2006 som jag upplever har högt skidtryck, har spännet främre boggifjädern och släppt max på framvagn, har dubbla styrstål, kan det vara "problemet?
.
Om den inte redan är för mjuk i bak boggi så slaka den dämparen mer. Ev spänn mer på fram stötdämpare om du kan ta att den blir ännu hårdare. Du kan kolla om de ser bra ut genom att lyfta upp maskinen och ställa ner den och kolla om mattan tar i golvet samtidigt bak och fram. De är även ok om den tar i backen en aning tidigare fram i boggi, de ger bara bättre lössnöegenskaper och rullepotens samt mindre skidtryck..
 

Mahagnus

Medlem
8 sept 2014
25
0
1
Vansbro
Den är ställd på mjukaste läget bak i boggien, och kanske 3 lägen från hårdaste i främre boggifjädern, i framvagn är det på mjukaste läget.
Jag kan spänna upp i framvagnen och få lägre skidtryck menar du?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Den är ställd på mjukaste läget bak i boggien, och kanske 3 lägen från hårdaste i främre boggifjädern, i framvagn är det på mjukaste läget.
Jag kan spänna upp i framvagnen och få lägre skidtryck menar du?
Ok då har du redan gabska hårt ställd fjäder i fram boggi. Jag tänkte om du kan spänna ännu mer i fram boggidämpare. Spänna fjädrarna fram ger inge lägre skidtryck snarare mer.
De kan hända de är hopplösa att få mindre skidtryck på, bäst vore om någ som kör adventure 550f svara på det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Ok, om man har dubbla styrstål kan inte ha någon påverkan?
Dubbla stål lär gå tyngre att svänga med , men jag har aldrig provat singel och dubbelstål på samma maskin så de är bara en gissning. Prova ta bort ett stål på varje skida kan ju bli lättstyrt.