Skidor till MXZ 583 -97

Peppsi

Medlem
24 dec 2010
30
0
1
Sundsvall
Hejsan alla som vet bättre än mig :ciao:
Nu är de så här att jag har köpt på oss en MXZ 583 från 97 och jag har lite funderingar kring den.
Vaid heter det chassiet till att börja med?
Är de något man ska vara extra noga med att hålla koll på?
Åsså var de det här med skidorna, dom som sitter där anser jag är sopslut och är sugen på att sätta dit plastskidor. Passar skidor från mxz typ 01 02? Eller är det bättre att köpa nya styrstål, plastbelägg och grovrikta stålskidan som verkar ha fått sig en smärre sidosmäll.

Har suttit och tittat men inte hittat direkt vad som måste göras för att få dit nyare skidor, kan någon utav er vänliga själar hjälpa en förvirrad och vilsen ung man?

Tackar på förhand!
/Peter

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
284
108
43
Vittangi
Chassiet heter S-2000. Min Mxz 583 -98 gick som en klocka i nästan 1000 mil, det enda som krånglade lite var variatorn och den tog en del variatorremmar. Så det kan vara bra att kolla igenom och serva variatorn. I övrigt ingenting speciellt som jag haft problem med. Angående skidor så hade mxz 583 -98 plastskidor och de bör väl passa rakt av på -97:an också. Annars så bör det ju gå att få dit (bättre) eftermarknadsskidor typ SLP också, men kan kanske kräva smärre modifikationer. Något som jag gjorde också var att slänga dit en styrhöjare också eftersom styret är löjligt lågt original och enbart anpassat för sittande körning. Det enda att hålla koll på då är så att gas- och bromswire inte blir för korta.